Si臋 wypowiem jako posiadacz dw贸ch podobnych pedolot贸w z niemal identycznymi silnikami (do tego stopnia, 偶e jeden da si臋 przerobi膰 na drugi za pomoc膮 ledwie kilku element贸w), ale jednym zagazowanym: 106 1,1 z gazem i 306 1,4 bez gazu. I teraz:
jak dla mnie lpg zawsze sie op艂aca
I tak i nie. Zale偶y ile je藕dzisz i jak je藕dzisz. Ja kupi艂em zagazowane auto typowo na d艂u偶sze dojazdy, 呕ona dyma艂a do pracy po 65km dziennie + wyloty na zakupy + masa innych rzeczy. Po drodze zmienili艣my miejsce zamieszkania, tryb 偶ycia i z gazu si臋 praktycznie nie korzysta. P贸艂 biedy ma艂e przebiegi roczne, ale przede wszystkim kr贸tkie trasy. Jak mam do zrobienia 1,5km - post贸j - 1km - post贸j - 1km - post贸j, bo co艣-tam za艂atwiam, to nawet nie prze艂膮czam na gaz. Nawet jak jest ciep艂o tak jak teraz, dos艂ownie godzin臋 temu wr贸ci艂em z takiej drogi, zrobionej w 100% na Pb.
Do tego masz w aucie drug膮 instalacj臋, kt贸ra bezobs艂ugowa nie jest - trzeba jej czasami zrobi膰 przegl膮d, wymieni膰 to co si臋 zu偶y艂o, wyregulowa膰, itedeitepe. O ile ju偶 masz, a nie zak艂adasz sam, bo wtedy na wej艣ciu musisz sporo w艂o偶y膰. A 偶e nowe instalacje s膮 takie "s贸per", to wystarczy wej艣膰 na pierwsze lepsze forum dotycz膮ce aut kt贸re cz臋sto si臋 gazuje (czyli chyba ka偶de poza waszym i Smarta ForTwo
), i lista nie ma ko艅ca.
Trzecia sprawa - mo偶na je藕dzi膰 jak chyba 9/10 "zagazowanych" w tym kraju - 15 sekund na benzynie, potem na si艂臋 na lpg "bo taniej" i jedziemy. O tym co i jak szlag trafia w aucie przy takim post臋powaniu, to s膮 pisane elaboraty - patrz te same fora co wy偶ej.
Cztery - dogadywanie si臋 sterowania gazem i benzyn膮. 呕eby wymieni膰 tylko rozje偶d偶anie si臋 map, wariacje sondy, krokowca i og贸lnie wszystkiego co si臋 wi膮偶臋 ze sk艂adem mieszanki... A to ci auto szarpnie, a to zga艣nie, a to wali niespalonym gazem na prawo i lewo, a to chodzi jak ruski traktor, a to...
Pi臋膰 - sama oszcz臋dno艣膰 paliwa. Silnik mo偶e ze偶re膰 15% wi臋cej lpg ni偶 paliwa, a mo偶e i >30%. Bo dupna instalka, bo z艂a regulacja, bo "ten typ tak ma". No i auto nie je藕dzi tylko na gazie, benzyn臋 i tak musi spali膰, i to znacznie wi臋cej 偶eby sensownie dzia艂a膰 ni偶 sobie wyobra偶aj膮 "zagazowani" - patrz punkt trzeci.
Ostatnio sam zosta艂em troch臋 przymuszony i siad艂em, pomy艣la艂em, policzy艂em. I zmieniam auto albo na benzyn臋, albo w miar臋 prostego (czyli bez FAP贸w, dwumas贸wek, turbin ze zmienn膮 geometri膮 i innych takich) diesla. Co z tego 偶e (teoretycznie) oszcz臋dz臋 na paliwie po 500 czy nawet 1000 z艂otych rocznie, skoro i tak zwr贸c臋 niema艂膮 cz臋艣膰 tej sumy na przegl膮dy, regulacje, naprawy. O nerwach nawet nie wspomn臋
Musia艂bym si臋 zbli偶a膰 pod 10 tysi na d艂u偶szych trasach 偶eby chcia艂o mi si臋 w to bawi膰. Mo偶e kto艣 i policzy, 偶e "eee tam, kalkulator na necie powie 偶e zrobisz 4tysi膮ce i si臋 zwr贸ci" - ja mu odpowiem, 偶eby wsta艂 od ekranu, bo mu si臋 艣wiat realny z wirtualnym pomiesza艂
ja tez nie przecze tak czy tak picasso mam w benzynie i robie 3 tys rocznie ale jak by by艂 gaz to pewnie robi艂 bym z 5 tys rocznie
Uwierz, to tak nie dzia艂a
Na pocz膮tku jest faktycznie "艂aaa艂, pojad臋 nad morze za 150 a nie 300 zeta", ale potem wszystko wraca do normy i je藕dzisz w zasadzie tyle samo.
PS. Tak z innej beczki - ktokolwiek jeszcze wierzy jakimkolwiek poradom / testom / opiniom z pisemek typu "auto 艣wiat" (patrz screen na poprzedniej stronie)?