Jako, 偶e ka偶dy 艣wiadomy user powinien by膰 z g贸ry przygotowany na potencjalne niespodzianki, postanowi艂em opracowa膰 zestaw czujnik贸w decyduj膮cych o pracy naszych silniczk贸w. Fotki zosta艂y zapo偶yczone z allegro, ale powiem wam, 偶e sprzedawcy wypisuj膮 niesamowite g艂upoty w opisach, totalnie myl膮c te czujniki. Tak wi臋c doj艣cie do sk艂adu i 艂adu, tzn. od czego dok艂adnie dany czujnik, gdzie jest ulokowany i jak naprawd臋 wygl膮da zaj臋艂o mi 鈥榯roch臋鈥 czasu. Po艂o偶enie danego czujnika mo偶na sprawdzi膰 na fotkach silnika poni偶ej zestawu.
1. czujnik spalania stukowego. Znajduje si臋 w bloku cylindr贸w:
Informacja o spalaniu stukowym, przekazywana przez czujnik, pozwala kalkulatorowi na korekcje wyprzedzenia zap艂onu(redukcja).
Spalanie stukowe jest zjawiskiem wibracyjnym, spowodowanym spalaniem detonacyjnym mieszanki paliwowo-powietrznej w jednym z 3 cylindr贸w.
Czujnik przekazuje piki napi臋cia do kalkulatora wtrysku, kiedy wyst臋puje spalanie stukowe.
W wyniku uzyskania informacji o spalaniu stukowym w silniku, kalkulator zmniejsza wyprzedzenie zap艂onu i r贸wnocze艣nie wzbogaca mieszank臋 paliwowo-powietrzn膮
Przypisanie styk贸w z艂膮cza :
Styk 1 : Zasilanie + 5 wolt贸w
Styk 2 : Sygna艂 (-)
2. czujnik ci艣nienia oleju:
3. Elektrozaw贸r steruj膮cy fazami wa艂ka rozrz膮du. Inne nazwy: OCV (oil control valve), Modulowany elektrozaw贸r rozdzielacza (1268), Elektrozaw贸r steruj膮cy przesuwnikiem faz wa艂ka rozrz膮du
Elektrozaw贸r steruj膮cy przesuwnika faz wa艂ka rozrz膮du ( 1268) steruje hydraulicznie przesuwnikiem faz wa艂ka rozrz膮du dolotu.
4. czujnik pr臋dko艣ci obrotowej silnika (czujnik po艂o偶enia wa艂u korbowego, 1313):
czujnik ten jest wkr臋cony w obudow臋 rozrz膮du, obok pompy olejowej, po przeciwnej stronie smoka, i wchodzi wprost na z臋batk臋, kt贸ra jest na艂o偶ona na wa艂 korbowy i po jej z臋bach odczytuje pr臋dko艣膰 wa艂u:
Czujnik generuje sygna艂 elektryczny przy ka偶dym przej艣ciu jednego z臋ba wie艅ca ko艂a zamachowego (zmiana pola magnetycznego). Liczba 34 z臋b贸w pozwala na okre艣lenie obrot贸w silnika. 2 brakuj膮cych z臋b贸w pozwala na okre艣lenie po艂o偶enia wa艂u korbowego (brak sygna艂u).
5. czujnik po艂o偶enia wa艂ka rozrz膮du (czujnik odniesienia cylindra, 1115). Na fotce ni偶ej (part III) wida膰 jak wchodzi w g艂owic臋 silnika dok艂adnie na wysoko艣ci wa艂ka:
Rola czujnika:
-synchronizowa膰 wtrysk paliwa w stosunku do po艂o偶enia t艂ok贸w
-rozpozna膰 g贸rne martwe punkty
-okre艣li膰 przerwy w spalaniu
Opis:
Czujnik na zasadzie zjawiska Halla. Czujnik wa艂ka rozrz膮du dostarcza sygna艂 prostok膮tny kalkulatorowi wtrysku.
Przypisanie styk贸w z艂膮cza :
Styk 1 : Sygna艂
Styk 2 : Masa
Styk 3 : Zasilanie + 5 wolt贸w
Warto艣ci napi臋cia zawieraj膮 si臋 pomi臋dzy 0 i 5 wolt贸w.
Emitowany sygna艂 :
Obecno艣膰 masy metalowej naprzeciw czujnika : 0 wolt贸w
Brak masy metalowej naprzeciw czujnika : 5 wolt贸w
6. czujnik temperatury wody:
W chwili uszkodzenia czujnika temperatury p艂ynu ch艂odz膮cego silnik, sterownik ma za zadanie:
-w艂膮czenie wentylatora ch艂odnicy
-wywo艂a膰 zapalenie, w zestawie wska藕nik贸w, lampki ostrzegawczej temperatury p艂ynu w uk艂adzie ch艂odzenia silnika
-zabroni膰 w艂膮czania spr臋偶arki klimatyzacji
7. Elektrozaw贸r opr贸偶niania poch艂aniacza/kanistra opar贸w paliwa (1215). Zaw贸r elektromagnetyczny opr贸偶niania poch艂aniacza opar贸w.
Ten elektrozaw贸r pe艂ni funkcj臋 odpowietrzenia uk艂adu paliwowego. Jak pokazuje fotka poni偶ej, ze zbiornika id膮 dwa przewody. Jeden wchodzi do listwy wtryskowej, a drugi w艂a艣nie do tego elektrozaworu. Nadmiar powietrza jest przepuszczany wprost do kolektora ss膮cego:
8. czujnik ci艣nienia powietrza dolotowego na kolektorze ss膮cym (map sensor, 1312). Ma wbudowany czujnik temperatury powietrza dolotowego :
9. Silnik krokowy regulacji obrot贸w biegu ja艂owego (1225) (ISCV - idle speed control valve)
Urz膮dzenie to pozwala na uzyskanie stopniowego powrotu do obrot贸w biegu ja艂owego.
Rola funkcji regulacji biegu ja艂owego :
-wyregulowa膰 obroty biegu ja艂owego
-uzyska膰 wysokie obroty biegu ja艂owego malej膮ce w funkcji rozgrzewania silnika
-poprawi膰 obroty biegu ja艂owego podczas jazdy pojazdu
Sprawdzi膰 rezystancj臋 zaworu:
Rezystancja pomi臋dzy zaciskami 1 i 3 urz膮dzenia wykonawczego biegu ja艂owego : Pomi臋dzy 39 i 65 om贸w
Rezystancja pomi臋dzy zaciskami 2 i 4 zamkni臋tego urz膮dzenia wykonawczego biegu ja艂owego : Pomi臋dzy 39 i 65 om贸w
10. czujnik po艂o偶enia przepustnicy (1316):
Czujnik po艂o偶enia przepustnicy umo偶liwia kalkulatorowi wtrysku (sterownikowi silnika) okre艣lenie dok艂adnego po艂o偶enia przepustnicy powietrza.
Sprawdzi膰 rezystancj臋 pomi臋dzy zaciskami 2 i 3 z艂膮cza 3-stykowego czujnika po艂o偶enia przepustnicy :
Rezystancja otwartej przepustnicy : Oko艂o 4 kiloom贸w
Rezystancja zamkni臋tej przepustnicy : Oko艂o 0,5 kiloom贸w
12. Sonda lamba nr 1 - odpowiada za prace silnika, jest przed katalizatorem wi臋c bardziej pe艂ni funkcj臋 czujnika temperatury wydechu
13. Sonda lamba nr 2 鈥 jest za katalizatorem, ju偶 w rurze wydechowej i jej b艂膮d oznacza spadek wydajno艣ci lub awari臋 katalizatora
Przednia sonda lambda (1350)
W臋glowodory zmieniaj膮 powietrze odniesienia w sondzie, a wi臋c sygna艂 wzbogacenia.
Sterownik po otrzymanej informacji od sondy :
Okre艣la mieszank臋 paliwowo-powietrzn膮 (wzbogacenie)
Reguluje wzbogacenia
Tylna sonda lambda (1351)
Tylna sonda lambda pozwala sterownikowi silnika diagnozowa膰 dzia艂anie katalizatora.
W臋glowodory zmieniaj膮 powietrze odniesienia w sondzie, a wi臋c sygna艂 wzbogacenia.
Sterownik po otrzymanej informacji od sondy :
Okre艣la mieszank臋 paliwowo-powietrzn膮 (wzbogacenie)
Reguluje wzbogacenia
Sonda lambda dostarcza kalkulatorowi praktycznie bez przerwy informacje odno艣nie dawkowania powietrza i benzyny.
Informacja dawkowanie "bogate" lub "ubogie" wyra偶a si臋 napi臋ciami od 0 do 1 V :
Mieszanka uboga = 0,1V
Mieszanka bogata = 0,9V
Urz膮dzenie do podgrzewania tego elementu od wewn膮trz pozwala mu na szybkie osi膮gni臋cie temperatury roboczej(+ 300掳C).
Szczeg贸lne w艂a艣ciwo艣ci elektryczne:
Sonda jest wyposa偶ona w z艂膮cze 4 -stykowe z jarzmem.
Przypisanie styk贸w z艂膮cza :
Styk 1 : Zasilanie + 12 wolt贸w(ogrzewanie sondy lambda)
Styk 2 : Sterowanie ogrzewania sondy lambda
Styk 3 : Sygna艂 (-)
Styk 4 : Sygna艂 (+)
14. Czujnik pr臋dko艣ci pojazdu (1620). Czujnik jest zabudowany w skrzyni bieg贸w.
Zadania czujnik:
a) informowa膰 sterownik o pr臋dko艣ci pojazdu.
b) okre艣li膰 w艂膮czone prze艂o偶enie skrzynki bieg贸w
c) poprawi膰 obroty biegu ja艂owego podczas jazdy pojazdu
d) optymalizowa膰 przyspieszenia
e) ograniczy膰 szarpni臋cia silnika
Czujniki part I:
Czujniki part II:
Czujniki part III:
Czujniki part IV:
15. Czujnik pr臋dko艣ci pojazd贸w. Zamontowany w skrzyni bieg贸w.
Czujnik informuje kalkulator o pr臋dko艣ci pojazdu.
Rola kalkulatora wtrysku w funkcji otrzymanej informacji :
鈥 Okre艣li膰 pr臋dko艣膰 pojazdu
鈥 Okre艣li膰 w艂膮czone prze艂o偶enie skrzynki bieg贸w
鈥 Poprawi膰 obroty biegu ja艂owego podczas jazdy pojazdu
鈥 Optymalizowa膰 przyspieszenia
鈥 Ograniczy膰 szarpni臋cia silnika
16. Regulator ci艣nienia paliwa. Znajduje sie w pompie pod tylnym siedzeniem: