Forum C1 Aygo 107

Ogólnie o trojaczkach => Ogólnie o C1, Aygo, 107 => Wątek zaczęty przez: konkol on Poniedziałek, 16 Marzec 2009, 20:00



Tytuł: kilka ciekawostek o produkcji trojaczków w fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: konkol on Poniedziałek, 16 Marzec 2009, 20:00
Postanowiłem poruszyć taki temat...

Wszyscy wiemy, że w naszych trojaczkach mamy silnik z toyoty... ale powiedzcie mi, co jest w naszych autach z citroena i peugeota? Nigdy nie miałem auta żadnej z tych trzech marek i ciekawi mnie co jest charakterystycznego, co jest typowego w naszych autach dla każdej z marek?
 
Np, może trzymają się drogi tak dobrze jak citroeny, może mają hamulce z peugeota, może układ kierowniczy z toyoty? A może coś innego?

Kto jeździł kiedyś innym autem jednej z tych marek i zauważa podobieństwa jakiś elementów lub sposobu jazdy?
 
Pozdrawiam :D


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: 107KOMPRESOR on Poniedziałek, 16 Marzec 2009, 20:18
nie mają nic z PSA prócz silnika HDI ;D
a gałke zmiany biegów mają z yarisa :(


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: ArcherPAF on Poniedziałek, 16 Marzec 2009, 22:41
budę mają z PSA... mechanika jest toyoty... toyota dała benzynę a PSA diesla


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: 107KOMPRESOR on Wtorek, 17 Marzec 2009, 10:56
Archer, projekt tak, ale buda nie jest typowa dla PSA ;) nic nie jest takie jak u PSA jak dla mnie. miałem 106 i 306 znajomi mają 205, 206, 406, 309, 607 i w 107 nie ma NIC z tych samochodów poza znaczkiem w/g mnie. hamulce są inne całkowicie, rozstaw śrub ma sie nijak do PSA (4x108 do 4x100), tylne zawieszenie to już chyba wszyscy wiedzą że koło Puga nie stało, to samo z całą resztą. nawet przełączniki zespolone na kolumnie kierowniczej działają jak w Toyocie nie mówiąc już o klaksonie ;D

jak ktoś znajdzie jakoąkolwiek rzecz która jest taka jak w innych Pugach to będe w szoku i będe mu mówił PROSZE PANA ;)

pozdrawiam
mały


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: konkol on Wtorek, 17 Marzec 2009, 18:26
hehe, są takie same kołpaki i znaczki :D po za tym kierownica. Ciekaw jestem np. czy do silnika zalany jest w C1 olej TOTAL, bo taki leją w citroenach.

Zacząłem ten temat, bo przecież to jest auto będące rezultatem współpracy toyoty i PSA, a ja nie wiem jaki wkład ma w niego PSA :D


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: Dominikk on Wtorek, 17 Marzec 2009, 23:48
Prędkościomierz skalowany na nieparzyste :P czyli 10km/h 30km/h 50km/h 70km/h  a nie 20km/h 40km/h 60km/h :)  to jest z Puga :P


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: Dominikk on Środa, 18 Marzec 2009, 17:43
a no widzisz :P oczywscie reflektory tez made by PSA :)


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: ArcherPAF on Środa, 18 Marzec 2009, 20:15
Reflektory są made by Valeo Chrzanów Polska linia produkcyjna B0... czyli przez dostawcę części do połowy aut na świecie... to chyba zły przykład! :P

PS
wiem bo mam tam kumpla i dzięki temu będę mógł założyć halogeny bo lampki kupiłem a od Krzysia dostałem oryginalne wtyczki!


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: cookie on Niedziela, 22 Marzec 2009, 23:54
nie mają nic z PSA prócz silnika HDI ;D
a gałke zmiany biegów mają z yarisa :(
Dokładnie tak jak kolega pisze. Mechanicznie jest chyba w 100%z toyoty. Od grubości blach i chałowego zabezpiesczenia antykorozyjnego, przez srednice piast, rodzaj zacisków i zawieszenia. POza silnikiem diesla praktycznie nic tam francuskiego nie ma.


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: ArcherPAF on Poniedziałek, 23 Marzec 2009, 00:30
i sorki za OT ale to chyba wielka zaleta tego auta... bo peugot dał to co miał najmniej awaryjne czyli stary sprawdzony HDi a dość mała usterkowość toyot może nam tylko wyjść na dobre!


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: cookie on Poniedziałek, 23 Marzec 2009, 10:29
i sorki za OT ale to chyba wielka zaleta tego auta... bo peugot dał to co miał najmniej awaryjne czyli stary sprawdzony HDi a dość mała usterkowość toyot może nam tylko wyjść na dobre!
smiem sie nei zgodzić-silnik hdi jest stosunkowo dośc nowy i oszczędny ale z bezawarynoscia bym nie przesadzał. Stre HDI to 2.0 110 i 90 KM. Silniki 1,4 1,6 i 2,0, 2,2 oraz 2,7 to twory ostatnich 5 lat albo i nowsze.
Najwieksze zalety samochodów koncernu PSA to dla mnie osobiscie komfortowe zawieszenie i niesmiertelne blachy. Tego niestety w C1 nie znajdziesz.


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: tpca on Czwartek, 12 Listopad 2009, 09:44
pytacie z czego sa zrobione wasze pojazdy?
no wiec...  generalnie fabtyka TPCA...  sklada sie z polaczenia 2 koncernow.  TPS i PSA.
PSA zfinansowalo fabryke...   a Toyota zajela sie strona techniczna, czyli wprowadzila tu swoj system Toyota Production System.
nie ebde sie rozpisywal, co on oznacza.
chodzi o to ze technologie sa japonskie.

Dostawcy to przedewszystkim firmy z Czech, Niemiec, Poslki, troche z Ruminii. i z Francji.
przewaznie Valeo, Bosch, i inne znane firmy.
co do silnikow, to benzyniaczki sa z wałbrzycha... HDi z francji. ale to jzu wiecie...
HDi- tylko kilka sztuk dziennie jest montowanych do tych aut...   a za jedna dobe z fabryki wyjezdza ponad 1000 aut! wiec jest to tylko jakis porcent wszystkich silnikow.
czym sie jeszcze roznia wasze autka?  np toyota ma wiecej zgrzewów... wiec strefa kontrolowanego zgniotu jest lepsza. jesli tak to mozna nazwac.
a reszta? poza drobnymi.... pierdolami.. wszystko jets to samo! zawiecha ta sama, uklad kierowniczy tez, tylna belka tez, chamulce to samo....  technicznie to samo!


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: biela on Czwartek, 12 Listopad 2009, 11:32
tpca dzięki za cenne informacje, może wiesz coś na temat testów wytrzymałościowych pod względem przebiegu?


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: tpca on Czwartek, 12 Listopad 2009, 12:20
tpca dzięki za cenne informacje, może wiesz coś na temat testów wytrzymałościowych pod względem przebiegu?
niestety do takich rzeczy nie mam dostepu... 


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: cookie on Czwartek, 12 Listopad 2009, 12:29
A wiesz może na jakiej oliwie trojaczki wyjezdzaja z fabryki? Nie chodzi o firme tylko o typ oleju i lepkosc.


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: tpca on Czwartek, 12 Listopad 2009, 12:37
A wiesz może na jakiej oliwie trojaczki wyjezdzaja z fabryki? Nie chodzi o firme tylko o typ oleju i lepkosc.
a tego to nie wiem, ale zaraz wybiore sie na montarz, tam gdzie zalewaja auto olejami i zapytam kogos...
zreszta mozliwe, ze silniki jzu przyjezdzaja z zalanym olejem z walbrzycha... 
zaraz sie dowiem.


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: tpca on Czwartek, 12 Listopad 2009, 13:16
ok, bylem i juz wiem wiecej...   olej silnikowy.. nie wiem, bo silniki przyjezdzaja juz zalane olejem z walbrzycha...  choc zdarzylo sie ze kilka razy przyjechaly nie zalane hehe.
wiec olej tutaj maja ale na dziale REPAIR,. i byc moze kiedys sie tam wybiore i obczaje sprawe. natomiast wiem wiecej o oleju do skrzyni...


jest to jakis pelny syntetyk, dozywotni. czyli nei wymienia sie jzu oleju w skrzyni.
tu jego specyfikacja.. spisane z karty...

TOYOTA FE MTF 476698-01
972016

Producent EXXONMOBILE Corp.

dostawca Esso Chech Rep.

nie bylo tam napisane jaka klasa lepkosci itd....
pewnie sie spodziewaliscie czegos w rodzaju SAE..... itd.. ale niestety nie ma tam tego:(
jedyne co moglem podrzucic.
no i jeszcze kilak fotek dla ciekawskich hehe

(http://images39.fotosik.pl/222/3f3d8e4337e49961m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=3f3d8e4337e49961)

(http://images36.fotosik.pl/113/ead56d01b41abc16m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=ead56d01b41abc16)

(http://images36.fotosik.pl/113/d93fe04f62d882b1m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=d93fe04f62d882b1)

(http://images47.fotosik.pl/225/261dfe07e4f7c7c5m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=261dfe07e4f7c7c5)

(http://images50.fotosik.pl/226/9677fbfeb5fd899am.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=9677fbfeb5fd899a)
sorki za jakos ale robione telefonem/.
kiedys moze dorzuce kilka fotek wiecej, ale nie obiecuje bo zabronione jest robienie zdjec.. ze ponoc kradziesz wlasnosci intelektualnej, i mozna wyleciec za to z pracy.


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: kristofch on Czwartek, 12 Listopad 2009, 13:46
...albo od razu powiedz co z testami silników i ewentualnych obciążeń maksymalnych jakim są one poddawane w testach - to tak odnośnie modyfikacji i podniesienia mocy oraz co zmieniono w silnikach 2009 (tych po lifcie) - ale z tego co piszesz to raczej nie bedziesz miec do tego dostepu.

...od razu proponuje oddzielny temat pt: "PYTANIA DO TPCA"


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: tpca on Czwartek, 12 Listopad 2009, 14:01
...albo od razu powiedz co z testami silników i ewentualnych obciążeń maksymalnych jakim są one poddawane w testach - to tak odnośnie modyfikacji i podniesienia mocy oraz co zmieniono w silnikach 2009 (tych po lifcie) - ale z tego co piszesz to raczej nie bedziesz miec do tego dostepu.

...od razu proponuje oddzielny temat pt: "PYTANIA DO TPCA"
tego nie wiem na 100%, ale mowilo sie tu swego czasu ze jedyne co sie zmienilo to ze zmienili mapy zaplonu i zwiekszyla sie moc...   ale ponoc bardzo mało sie zwiekszyla.. za to mialo to na celu minimalne obnizenie emisji spalin... chodzi o to ze na zachodzie europy od tego zalezy wysokosc ubezpieczenia itd

zmienily sie zderzaki... zawiecha i prawie cala reszta bez zmian....


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: kristofch on Czwartek, 12 Listopad 2009, 14:59
...no własnie chyba z 1KM dodali  :) i "rzekomo" zmiejszyło sie zuzycie paliwa :)


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: tpca on Czwartek, 12 Listopad 2009, 15:18
tak, dokladnie o tej mocy była mowa


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: 107KOMPRESOR on Czwartek, 12 Listopad 2009, 15:43
nie ważne że mocy przybyło max 1KM ważne co sie z mieniło w całym zakresie prędkości obrotowych, otwarcia przepustnicy itd. jeśli dobrze to dopracowali to może być znacząco szybszy na papierze nie będąc. taka uwaga na boku ;)


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: cookie on Czwartek, 12 Listopad 2009, 15:58
Troche tam mogą spokojnie poprawić bo jakis czas temu objechało mnie subaru justy z identycznym ponoc silnikiem. Na papierze te motory maja identyczna moc i moment ale moze w subarynkach jest jednak lepszy soft albo lepiej zestopniowana skrzynia.


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: ArcherPAF on Czwartek, 12 Listopad 2009, 16:39
Tak przypominając, to temat o smarowidłach jest już na forum i tam prosze wszytkie uwagi i pytanie dot olejów..


A co do samych info od tpca to bardzo się cieszę, że takowe pojawiły się na forum. Dziekuję Ci serdecznie i liczę, że zostaniesz z nami na dłuzej bo fajnie jest mieć możliwość uzyskiwania informacji "u źródła"

a odnośnie zmian po lifcie to szkoda, że nie mozna sprawdzić ile tak na prawde przybyło w normalnym użytkowaniu...

kurcze, mamy jakieś info bliższe odnośnie zestopniowania skrzyni w modelach poliftowych w porównaniu to przedliftowych??


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: 107KOMPRESOR on Czwartek, 12 Listopad 2009, 17:42
Troche tam mogą spokojnie poprawić bo jakis czas temu objechało mnie subaru justy z identycznym ponoc silnikiem. Na papierze te motory maja identyczna moc i moment ale moze w subarynkach jest jednak lepszy soft albo lepiej zestopniowana skrzynia.

tam jest taki sam silnik z osprzętem i skrzynia jak coś to ewentualnie soft o którym piszesz albo....... nie wiem


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: tpca on Czwartek, 12 Listopad 2009, 18:31


kurcze, mamy jakieś info bliższe odnośnie zestopniowania skrzyni w modelach poliftowych w porównaniu to przedliftowych??
skrzynie są takie same jak przed liftem...  produkowane w polsce...   zadnych zmian nie ma.
 a teraz jako ciekawostka... pewnie niektorzy z was moze maja auta wyprodukowane w ostatnie dni w grudniu..... 2007 roku... wiec powiem wam, ze ostatnia partia w tamtym roku.. 800skrzyn wyszlo z wadami. tzn, podczas produkcji wykryli ze byly one zle odlane.. i bylo jakies rozszczelnienie... i zeby nei wymieniac 800skrzyc, to wiecie co zrobili?   jakims specjalnym sprayem zapryskali te rozszczelnienia od srodka..  zeby nie bylo przeciekow.. widocznie zadzialalo...    podaje to tylko tak jako ciekawostka.

w miare waszych pytan, czasem spokojnie bede mogl popytac o rozne rzeczy...  ale tylko czasem, bo nie chcialbym sie rzucac w oczy z tymi pytaniami, bo to wszystko jest objete tajemnica itd...  nie wiem po co... przeciez inne firmy i tak juz wiedza co i jak tu sie robi.. a mimo to,,,  tajemnica jest i tyle.


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: ArcherPAF on Czwartek, 12 Listopad 2009, 23:25
po prostu taka polityka, ale pewnie ze się nie będziemy narzucali... pytania będą, a Ty jak będziesz mógł to po prostu na nie odpowiesz :D

800skrzyń, czyli 800 aut, a licząc ile produkujecie dziennie, to prawdopodobieństwo ze ktoś z naszych użytkowników ma tą właśnie wadliwą skrzynie jest praktycznie zerowe :P

ale fajnie czasem dowiedzieć się takich smrodków od kuchni :P


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: tpca on Piątek, 13 Listopad 2009, 08:15


800skrzyń, czyli 800 aut, a licząc ile produkujecie dziennie, to prawdopodobieństwo ze ktoś z naszych użytkowników ma tą właśnie wadliwą skrzynie jest praktycznie zerowe :P

moze nie tak ostro ze sa wadliwe.. poprostu mialy defekt...   i po uszczelnieniu tym jakims specjalnym sprayem, sa nadal w 100% pelnowartosciowymi skrzyniami.

to teraz jeszcze dla ciekawosci... zeby wam pokazac, ze jednak jakosc jestt na pierwszym miejscu... miesiac temu...  nie wiem dokladnie, ale napewno w tysiacach sztuk mozna to liczyc... firma chyba bosch dostarczyla do fabryki wadliwe piasty przednich kół... ze cos tam minimalnie nie spelnialo normy...  w boschu to przeszlo a tu to wylapali.. i wszystkie piasty.. poszly na smietnik.. tzn do ponownego przetworzenia...
nie dali tego do aut, choc dla uzytkownika nie robiloby to znaczenia... 
ale nie chcieli po prostu, zeby za rok, moze 2 albo i pozniej nie okazalo sie ze klienci uskarzaja sie , ze cos sie  im tam dzieje w przednim zawieszeniu.
naprawde na jakosc tu sie dba...   a z czym jest najwiekszy problem? wlasnie z lakierem...  z ryskami...
naprawde duzo aut zanim wyjedzie, sa poprawiane....


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: dthdth on Piątek, 13 Listopad 2009, 11:19
Czesc Tcpa.
Mam krotkie i szybkie pytanie.
Z racji tego ze na swoje autko musialem czekac az 4 miesiace (w koncu jest juz u dielra i teraz go przygotowuja do odbioru srodowego) powiedz czy faktycznie jest jakis ogromny przemial? Robicie na cztery zmiany zamiast na 2 czy 3 czy moze jeszcze ludzie byli zatrudniani albo cos takiego?
Mnie diler powiedzial, ze zapotrzebowanie jest ogromne od paru miesiecy. A moze to tylko sciema i problem w tym ze kupuje autko z automatem a tych chyba sie sprzedaje pare procent wiec moze dlatego. Masz moze jakies infona ten temat?


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: tpca on Piątek, 13 Listopad 2009, 12:31
no wiec na to pytanie odpowiem ci i to konkretnie.

Tak, zapotrzebowanie jest baaardzo duze.  rzeczywiscie na swoje autko czeka sie dlugo.
pracuje sie tu w systemie 2 zmianowym...  po 11 godzin dziennie kazda zmiana
i pracuja tu 3 zmiany. A, B, C.
ostatnio wlasnie nawet jest taka sytuacja, ze fabryka robi zmiany dodatkowe...  czyli mozesz sie na nia zapisac, zeby wiecej zarobic.. a przy okazji na jednej zmianie...  fabryka wyprodukuje okolo 550-600aut wiecej.
co do tego, ze masz obawy ze to przez twoja skrzynie.. to nie...  produkcja wyglada tu tak, ze przychodzi zamowienie, np. wlasnie to twoje..
i wg tego zamowienia sklada sie autko.. czyli jedzie ono sobie po lini montarzowej.. ma przyczepiony MANIFEST( karta na ktorej jest napisane w co ma byc wyposażone autko) i wg tego sie takie auto montuje... czyli to ze ty chcesz automatyczna skrzynie to nie odgrywa roznicy!

to samo dotyczy np tego czy auto kupuje jakis brytyjczyk...   bo od tego zalezy gdzie bedzie kiera.. 
wiec montaż takiego auta jest identyczny jak auta dla ciebie.. jedzie auto po lince...  i na stanowisku gdzie instaluja kierownice.. widza ze ma to byc wersja angielska, wiec laduja do tego auta przygotowana kierownice i caly kokpit do wersji ang..   
co minutke wyjezdza auto z fabryki... i wszystko odbywa sie tu intuicyjnie.. chodzi o to, ze jest bez znaczenia, czy auto ma automatyczna skrzynie czy nie, czy z ABS, czy nie...   wszystko idzie na raz..   za kolejka. nie ma czegos takiego np na lakierni, ze najpierw idzie np 30 aut czerwonych potem ida niebieskie... nie!
auta ida roznie..  raz czerwone, potem np niebieskie, potem biale....   i to samo dotyczy wyposarzenia.. auta po linii  jadą wg zamowien. czyli taka jaka jest kolejnosc zgloszen klientow.! jedyny wyjatek to jest taki, ze np jesli 5 klientow zamowi sobie auta z bocznymi poduszkami, to  sa one rozdzielane na całą zmiane! bo akurat z poduszkami bocznymi jest troszke problemu... chodzi o to ze jeden pracownik, nie wyrobil by sie czasowo, z zalozeniem 5 poduszek pod rząd...  a przypominam, ze co minute musi auto zjechac z linki... 

mysle ze obszernie to wytłumaczyłem.


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: dthdth on Piątek, 13 Listopad 2009, 13:13
Dzieki wielkie - no widzisz - teraz to juz wiem jak to idzie na tasmie. Wydawalo mi sie ze sa 2 albo 3 tasmy a tu tylko jedna i nie ma znaczenia co na wyposazeniu.
Czyli z tego wynika ze musze odstac swoje i tyle. Szkoda tylko ze diler mowil ze okolo 5-8 tygodni a zrobilo sie 16  8(

I jeszcze w kwestii montazu - czy slyszles jakis plotki ludzi (wspolpracownikow) o tym ze np. "ale nam dowalili roboty - teraz nie jestem wstanie sie wyrobic" i zaczynaja ludzie odwalac kiszke i wychodza buble - bo to drzwi nie dokrecone, bo deska zle spasowana, bo to i tamto?

I jeszcze odnosnie czasu montazu - popraw mnie jesli zle obliczylem:
24 godziny na dobe to 1440 minut. Dzielone przez 1000 aut dziennie to wychodzi 1 minuta i 44 sekundy na zlozenie auta. Czy ja zle rozumuje czy cos zle z moimi kalkulacjami - czy to mozliwe zeby autko powstalalo w tak krotkim czasie? Oczywiscie pomijam fakt tego ze wczesniej musi byc przygotowana blacha (wytloczona) potem calosc zabez. antykorozyjnie, pomalowana podkladami i potem lakierem glownym itd. bo to wiadomo ze do czasu sie nie wlicza.
Rozumiem ze jak "blacha" zostanie wciagnieta na tasme - to potem jest srednio 1.44 minuty na zamontowania zawieszenia, kol, silnika, wnetrza itd???

Dzieki z gory za odpowiedz


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: tpca on Piątek, 13 Listopad 2009, 13:31
no wiec.. nie ma mowy o kiszce, co kilka stanowisk stoja kolesie z QC (Quality control) i sprawdzaja prace ludzi, co robia to auto, czy wszystko jest ok.. chodzi o to zeby ewentualna wade wykryc mozliwie jak najszybciej!
narzekania luidzi?  jasne ze są! ale zawsze byly.   ty nie narzekasz w pracy? narzekasz. jak kazdy z nas!

co do tej twojej kalkulacji.. to owszem niby dobrze to przeliczyles, ale.. no wlasnie ale.. w pracy jest sie okolo 11 godzin.. w sumie niby prawie 22 godz.. ale do tego dochodza przerwy. wiec... je trzeba odliczyc.
jedna zmiana normalnie bez przerw pracuje 581 minut....  pomnoz to przez 2 to otrzymasz dokladny wynik...  teraz nawet linke troszke podkrecili wiec teoretycznie auto powinno wyjezdzac co 56 sekund.
i nie mysl tak, ze podjezdza gole auto i w minute je skladaja!
to auto jedzie przez fabryke po lince i na kazdym stanowisku jest cos dodawane do tego auta...    i finalnie wychodzi to tak, ze co minutke wyjezdza gotowe auto...
.. a ile czasu potrzeba zeby od wytloczenia pierwszych blach auto dojechalo na sam koniec produkcji?  nie mam pojecia, ale tak zeby cie nie sklamac, to moze ze 4 godzinki...   


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: dthdth on Piątek, 13 Listopad 2009, 13:50
Dzieki za odpowiedzi :)
No to ostatnie pytanie na dzis :)
Czy masz tam dostep do jakiegos systemu wewnterzengo co by sprawdzic po np. numerze nadwozia kiedy autko zostalo zlozone?


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: tpca on Piątek, 13 Listopad 2009, 13:56
niestety nie mam takiej mozliwosci...


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: dthdth on Piątek, 13 Listopad 2009, 14:29
Ok - dzieki tak czy inaczej  :yo


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: ArcherPAF on Piątek, 13 Listopad 2009, 18:31
Czy masz tam dostep do jakiegos systemu wewnterzengo co by sprawdzic po np. numerze nadwozia kiedy autko zostalo zlozone?

ale ja mam dostęp do takich danych :D bo to sprawdzasz w Sytemie Dealerskim... Mam znajomych i w citroenie i w peugeocie i w toyocie...

więc jak macie pytania to pisać!


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: agrestrybnik on Sobota, 14 Listopad 2009, 07:33
dthdth
 w kartach chomologacyjnych masz date produkcji samochodu


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: odl on Sobota, 14 Listopad 2009, 10:17
dthdth
 w kartach chomologacyjnych masz date produkcji samochodu

a w ktorym miejscu dokladnie..? bo przejrzalem swoje swiadectwo homologacji i zadnej daty produkcji nie znalazlem..


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: ArcherPAF on Sobota, 14 Listopad 2009, 10:34
dthdth
 w kartach chomologacyjnych masz date produkcji samochodu

ale z systemu wyciągniesz całą historie auta...kiedy co i jak... co było montowane fabrycznie, co domontował dealer itp itd...


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: tpca on Środa, 18 Listopad 2009, 15:50
zapewnie niektorzy z was chcieliby sie cos wiecej dowiedziec o fabryce gdzie powstaja wasze autka...
cos dla was mam. nie ma tego za duzo, ale jesli ktos chce poczytac, bo moze wlasnie w tej chwili nie ma co robic, albo udaje przed szefem ze niby cos robi.. to zapraszam...


zacznijmy od tłoczni.

dzienne zapotrzebowanie na blache.. to około 180 ton blaczy.
na tłoczni sa 4 linki tłoczące, ktore potrafia "wycisnac" az 2 600ton!
jedna prasa jest w stanie zrobic 14 elementow...  tyle cykli zrobi za 60 sekund.
douzyskanai takiego ksztaltu... potrzebne sa formy.. gdzie jedna z nich wazy okolo 30 ton.
wymiana formy na inna trwa okolo 5 minut.

powierzchnia: 19 600 m2
ilosc pracownikow:
153 / 3 zmiany
Pilosc tłoczonych elementow: 51 (duzo elementow tłoczą nam firmy zewnetrzne)

nacisk pras tłoczących:
800 do 2400 ton

grubość blachy: 0,6 do 0,9 mm

SPAWALNIA
wiadomo.. tu nie ma co pisac..
ciekawostka.. wasze auta maja okolo 3 300 zgrzewów.
powierzchnia: 19 700 m2
ilośc pracowników:
704 / 3 zmiany
ilosc robotów: cca 200
Tact-time: 60 sekund

lakiernia
jako ze farba i lakier jest na bazie wody..   auta pomalowane wygrzewaja sie w specjalnym piecu w temp 190st Clakiernia pracuje tak, ze nie ma czegos takiego ze najpierw idzie seria np niebieskich aut, potem np czerwonych...  auta jada jedno za soba, i kazde  moze miec inny kolor. czyli jedno czerwone, nastepne zolte, potem moze byc niebieskie..   

MONTAŻ 

4 podstawowe linki montażowe  :

TRIM - montuje sie tu okablowanie , deske rozdzielcza, ogrzewanie
CHASSIS- montaż silnika ze skrzynia biegów i podwozia
FINAL 1 i FINAL 2- montaż pozostalych elementow, takich jak siedzenia. szyby, drzwi, swiatla,   itd itd...

to tak na teraz..  jak czas pozwoli to napisze cos wiecej...


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: jacjan on Piątek, 20 Listopad 2009, 00:16
Może kolega wie jaki jest współczynnik opotu powietrza trojaczków?


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: tpca on Piątek, 20 Listopad 2009, 09:38
jak pisalem gdzies w innym poscie, do not technicznych nie mam dostepu...
wiec niestety


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: dthdth on Czwartek, 14 Styczeń 2010, 16:02
A silniki to tam tez robicie czy one przychdza gotowe z jakiejs innej fabryki?
Chyba przychodza, bo z tego co napisales powyzej to wychodzi ze macie bardziej montownie niz fabryke. Daj znac :)


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: odl on Czwartek, 14 Styczeń 2010, 16:29
silniki sa robione w polsce ;-)


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: dthdth on Czwartek, 14 Styczeń 2010, 16:46
Ohh - W Jelczu? Slyszalem ze w PL sa robione silniki przez Toyote, ale nie wiedzialem ze nawe t 1.0 tam robi a- dzieki za info!


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: agrestrybnik on Czwartek, 14 Styczeń 2010, 18:51
w Jelczu laskowicach toyota produkuje diesle, a kole Walbrzycha ma fabryke naszych trojcylindrowcow lacznie ze skrzyniami biegow


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: tpca on Środa, 03 Luty 2010, 10:28
dokladnie... w walbrzychu sa produkowane nasze 1.0 litra do trojaczkow a w jelczu (TMIP) silniki mn. do toyoty avensis.


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: dthdth on Środa, 03 Luty 2010, 13:40
To Ty jeszcze zyjesz?  :lol


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: agrestrybnik on Środa, 03 Luty 2010, 18:56
w Jelczu toyota produkuje diesle, na stronie toyota.pl -kajs to tam jest napisane


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: tpca on Środa, 03 Luty 2010, 22:56
To Ty jeszcze zyjesz?  :lol
zyje, zyje. wiem ze dawno mnie nie bylo.. nowy rok, przybylo nowych obowiazkow... i jakos czasu jakby mniej....


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o produkcji trojaczków w fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: MrJ on Poniedziałek, 06 Lipiec 2015, 09:08
Wiem że ostatni post ma 5 lat, ale tak dopowiem jako ciekawostkę, bo nikt o tym nie pisał to i pewnie wielu nie wie.

Mianowicie sławne na forum (z tego co czytam :p ) uszczelki drzwi i tylnej klapy do "trojaczków" są robione w Polsce. Konkretnie w zakładzie w Częstochowie. I tak, problem z nieszczelnościami jest tam dobrze znany, ale nie wińcie pracowników jako takich, że wam "się leje po szybie" a raczej nie do końca dobrze zaprojektowany wyrób / sam proces produkcyjny. Jak kto ciekaw, kilka szczegółów mogę podać :)


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o produkcji trojaczków w fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: kristofch on Poniedziałek, 06 Lipiec 2015, 09:21
no pewnie dawaj :)


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o produkcji trojaczków w fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: MrJ on Poniedziałek, 06 Lipiec 2015, 10:03
A jak taki szybki odzew, to napiszę od razu, bez suspensu  :lol

Ogólnie problem leży w dwóch (czterech?) rzeczach - 1A. czasu jaki można przeznaczyć na produkcję sztuki uszczelki, 1B. jakości komponentu, 2A. błędu w jej konstrukcji i 2B. błędu w procesie produkcyjnym.

Co do 1. - mówiąc wprost, pracownik ma do zrobienia za dużo sztuk w za małym czasie. Bo tak sobie ustaliło TPCA i tak ma być. A że przyszła wadliwa parta gum z Francji (półprodukty są z zakładu w Rennes) i nic sensownego nie da się z nimi zrobić? Bo za szerokie, za wąskie, za krótkie, za długie, mieszanka do dupy i się pali zanim zdąży zgrzać? Że maszyny na linii mają awarię, bo to stare trupy po włoskiej formie Gomma, które powinny już x-lat temu iść na żyletki? Że załoga dostała zbiorowej biegunki  :lol i połowa siedzi na kiblu tzn. L4? Nieważne, norma jest norma. Więc się wysyła partie, które normalnie nie mają prawa przejść kontroli jakości, ale przecież linii w Kolinie nie zatrzymają przez brak uszczelek z Polski...
Do tego dochodzą absurdy jakościowe - uszczelka musi mieć czytelne numery pod spodem (nikt ich nigdy nie ogląda), musi mieć idealnie gładką i równą warstwę floka (czyli ten meszek, żeby się nie kleiła do szyby/klapy, i tank nikt na niego nie zwraca uwagi jaki ma kolor czy fakturę) i inne tego typu pierdolety, ale na faktyczną rolę uszczelki prawie się nie patrzy.

2. Jak wygląda uszczelka tylnej klapy z zewnątrz wiecie (będę się jej trzymał, drzwiowe to nieco inna para kaloszy), znajdźcie sobie teraz jej zgrzew. To zwykle z nim jest problem, bo zgrzewanie następuje pod prasami w temperaturze ok. 200 stopni, ze dodatkową specjalną warstwą  gumy pomiędzy krawędziami - dla użytkownika jest ona niewidoczna, ale działa jak klej i bez niej nie da się zgrzewać.
I nawet jak partia uszczelek / gum do nich jest idealna, a często gęsto nie jest (patrz punkt 1) to i tak uszczelka podlega lekkiej deformacji. I teraz albo należałoby przeprojektować formy do ich zgrzewania, albo dać pracownikowi więcej czasu (znów patrz 1) na poprawki, usuwanie nadmiaru wypływki i takie tam sprawy. Ale jest "nie bo nie" i potem uszczelka po prostu nieprawidłowo przylega do blachy. I się leje "bo nie ma innego wyjścia".
Plus uszczelki do szyby są sezonowane bardzo krótko - drzwiowe (tzw. "opening") są po procesie odkładane na (przynajmniej teoretycznie) 24 godziny, ponownie sprawdzane czy wszystko jest okej (tzw. "kontrola 200%") i dopiero wywożone na magazyn (gdzie znów leżą) i do klienta. Uszczelka do tylnej klapy (tzw. "blacha" bo ma w środku pasek perforowanej blaszki, którą swoją drogą trzeba odpowiednio przyciąć przed zgrzewaniem, co jest kolejnym z pierdyliarda zadań zadaniem dla pracownika) jest pakowana w pudełko i fruuu, na TIRa.

I tak to jest niestety, pewnie gdyby było więcej czasu / chęci / kasy na sfinansowanie większej ilości czasu i chęci  :lol to by wam się nie lało przez klapę. Ale jest jak jest, i się leje  :lol


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o produkcji trojaczków w fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: kristofch on Poniedziałek, 06 Lipiec 2015, 10:36
...i rozumiem że ten "proces technologiczno-ludzki" nie zmienił się od początku produkcji trojaczków, czyli od 2005 roku ? :)


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o produkcji trojaczków w fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: MrJ on Poniedziałek, 06 Lipiec 2015, 11:24
Jeśli się zmienił, to na gorsze :p Jak linia startowała, to był dużo lepszy stosunek ilości zrobionych sztuk do czasu ich zrobienia  :p Czyli po polsku - robiło się, a nie zap***ło. Różnica między latami 2005-2006 i okolic, do lat powiedzmy 2011-2012 potrafiły wynosić nawet 100% - czyli np. zmiana robiła kiedyś 200 sztuk, a potem 400. Jaki to ma wpływ na jakość, tłumaczyć nie muszę  :p


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o produkcji trojaczków w fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: ArcherPAF on Poniedziałek, 06 Lipiec 2015, 13:57
to smutne co piszesz... ale niestety jak widać prawdziwe


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o produkcji trojaczków w fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: MrJ on Wtorek, 07 Lipiec 2015, 10:28
Aha, zapomniałem o w sumie chyba najciekawszej rzeczy - mianowicie montażu w Kolinie. Bywały akcje, że co chwila zakład w Częstochowie dostawał reklamacje. Że uszczelki źle trzymają, że ciekną, że odstają, że cokolwiek. No i psychosraczka :lol , szukanie krasnoludków, wylewanie pretensji na produkcyjniaków* itedeitepe. A co się okazało?

A to, że przejrzeli monitoring z hal montażowych, i pepiki (celowo nie używam słowa "Czesi", miałem (nie)przyjemność kilka razy z nimi współpracować przy różnych okazjach i szkoda słów...) znaleźli sobie zabawę pt. "rzut uszczelką". Czy im się nie chciało nosić, czy mieli z tego brecht, czy to było złośliwe, nieważne. W każdym razie nawet jak uszczelka po takim locie nie je***a w podłogę / ścianę / maszynę, to i tak była poskręcana i zdeformowana. A że sztuka jest sztuka, to potem takie sztuki były normalnie wsadzane w auto.

*to w ogóle osobny temat, w 9/10 problemów kierownik zj***e podwładnego zamiast szukać realnych przyczyn, bo po prostu jest na takie szukanie za głupi :nienie


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o produkcji trojaczków w fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: kristofch on Środa, 08 Lipiec 2015, 22:20
tak niedawno apropos uszczelek znalazłem upgrade mały https://www.youtube.com/watch?v=_PCbFrLfJ-U


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o produkcji trojaczków w fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: BOBAS349FK on Czwartek, 09 Lipiec 2015, 00:03
chyba keliope juz to gdzies pokazywał


Tytuł: Odp: kilka ciekawostek o produkcji trojaczków w fabryce TPCA
Wiadomość wysłana przez: dthdth on Wtorek, 20 Październik 2015, 19:35
kapitalizm pelna geba  8( Czytaj wycisnij sok z cytryny dwa razy