ArcherPAF
Administrator

Wiadomości: 5856
był sobie kiedyś 107RC...
|
 |
« : Środa, 27 Październik 2010, 09:39 » |
|
Dziś rano przeczytałem następujący artykuł na moto.onet.pl: 20 stycznia 2009 roku w Wielkiej Brytanii doszło do czołowego zderzenia Vauxhalla Vectra z Peugeotem 107. Tym drugim autem kierowała 56-letnia Judith Evans, matka trójki dzieci, która w wyniku odniesionych obrażeń zmarła.
Sprawa trafiła do sądu, gdzie specjaliści orzekli, że ofiara miała liczne złamania, obrażenia klatki piersiowej i jamy brzusznej, w wyniku których zmarła. Policjanci, którzy byli na miejscu wypadku, stwierdzili, że te urazy były wyjątkowo duże, biorąc pod uwagę siłę uderzenia.
Sprawę badali eksperci Peugeota i organizacji Vehicle Safety Consultancy, którzy przyznali, że Peugeot 107 zapewnia wystarczająco wysoki poziom bezpieczeństwa, by przy takim zderzeniu nikt nie zginął – za niska była bowiem prędkość i siła uderzenia. Co się w takim razie stało?
Peugeot 107, konstrukcja bliźniacza do Citroena C1 i Toyoty Aygo, otrzymał w 2005 roku cztery gwiazdki w teście Euro NCAP. Egzemplarz biorący udział w wypadku miał w wyposażeniu napinacze pasów bezpieczeństwa z ogranicznikami napięcia, a także przednie i boczne poduszki powietrzne. Jak wynika z przeprowadzonego śledztwa, może chodzić o masę. Nie o masę samochodu, który zderzył się z niedużym Peugeotem, ale o masę... kierowcy.
Pani Evans ważyła 102 kilogramy, podczas gdy Peugeot, zgodnie z europejskimi przepisami regulującymi warunki przeprowadzania crash testów, nigdy nie przeprowadzał pomiarów z udziałem manekina ważącego więcej niż 78 kg. Do takiej właśnie, uśrednionej masy przeciętnego kierowcy, dostrojone zostały wszystkie urządzenia bezpieczeństwa.
Zapytani przez prawnika rodziny Evansów o to, dlaczego nie testowali samochodu z manekinem o wadze odpowiadającej 50% społeczeństwa, przedstawiciele producenta odrzekli, że podczas projektowania samochodu okazało się, że zapewnia on odpowiedni poziom bezpieczeństwa większości populacji. Dodali, że do testów używany był oficjalny, zgodny z wymogami manekin.
Inżynier z Vehicle Safety Consultancy sprawę skomentował tak: "Ten wypadek rodzi poważne pytanie o zachowanie systemów bezpieczeństwa dla pasażera o takim wzroście i masie oraz przy zderzeniu z taką siłą, jak w omawianym przypadku, gdzie wydaje się, że powinien zostać zachowany wysoki poziom bezpieczeństwa."
Warto dodać, że kierowca Vectry odniósł jedynie niewielkie obrażenia kolana i miał kilka siniaków.
Peugeot nie wydał jeszcze oficjalnego komunikatu w tej sprawie. Wygląda jednak na to, że gwiazdki przyznawane w testach zderzeniowych to nie wszystko, a producenci muszą zrozumieć, że ich samochodami nie jeżdżą wyłącznie osoby o budowie idealnego manekina. Każdy, kto kupuje auto, niezależnie od swojej postury oczekuje, że będzie w nim bezpieczny. Co najmniej tak, jak wspomniany manekin...Źródło: http://moto.onet.pl/1629492,1,samochody-bezpieczne-tylko-dla-szczuplych,artykul.html?node=2
|
|
|
Zapisane
|
Pzdr from ŁDZ, Basiu
P 508'SW 2.0 BlueHDi 160KM EAT8 RP 2019 (służbowóz) VW Bettle Cabrio Design 1.2THP+ RP 2014(Żonowozideł)
Były: P 107 RC 1.0+, P 207 SW Premium 1.6 HDi 92 KM Euro 5, P 308 R SW ACTIVE 1.6 e-HDI 112KM STT, P V-Clic 50ccm S 9-3 II Convertible Vector "2.0T+" MY04 , S 9-3 II SportCombi Linear "1.9TiDS" MY06
|
|
|
dthdth
V.I.P

Wiadomości: 1777
|
 |
« Odpowiedz #1 : Środa, 27 Październik 2010, 10:01 » |
|
Kurcze - ciekawy artykul. Moja znajoma z pracy wazy 170kg i jezdzi Honda Jazz - mysle ze tez moze miec problem przy uderzeniu podonym jak w powyzszym artykule. Dodatkowo prawda jest, ze niestety male autka nie zapewniaja takiego bezpieczenstwa jak wieksze. Szczegolnie jak patrze na tyl autka i odleglosc od glowy mojego syna do konca tylnego zderzaka to - szczerze - nie czuje sie dobrze.
|
|
|
Zapisane
|
Peugeot 107 1.0-12V-2Tronic  , Byl - Fiat Bravo 1.9 MJTD 165hp/350Nm  , Sym Fiddle II 50cc  , Byl - Kreidler Galactica 2.0 Electric  , Triumph Tiger 800 Crystal White  , Toyota Auris II Hybrid 
|
|
|
yarpen
Posiadacz
 
Wiadomości: 372
|
 |
« Odpowiedz #2 : Środa, 27 Październik 2010, 10:07 » |
|
Ja też to przeczytałem rano, wyprzedziłeś mnie Archer z wrzuceniem tego na forum. Też ważę 102-103 kg, tyle że podejrzewam, że jestem trochę wyższy niż ta pani Judith, bo mam 190 cm, czyli u mnie ta masa inaczej się rozkłada. A przy okazji z racji na wzrost z pewnością fotel mam odsunięty dalej (maksymalnie jak to u nas w samochodach możliwe), także wydaje mi się, że w moim przypadku ten poziom bezpieczeństwa jest jednak trochę większy niż w przypadku tamtej pani.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
kristofch
V.I.P

Wiadomości: 5232
C1 3D WHITE...troche gorsche małe porsche...
|
 |
« Odpowiedz #3 : Środa, 27 Październik 2010, 10:26 » |
|
dobrze, że ja mam wielkość manekina ...ale daje to do myślenia - duży człowiek w małym aucie...
|
|
« Ostatnia zmiana: Środa, 27 Październik 2010, 10:29 wysłane przez kristofch »
|
Zapisane
|
CITROEN C1 3D WHITE Noir Caldera 1.0 VVT-I 2010  Suzuki SV650N unibike viper gts unicykl 20"
|
|
|
ArcherPAF
Administrator

Wiadomości: 5856
był sobie kiedyś 107RC...
|
 |
« Odpowiedz #4 : Środa, 27 Październik 2010, 11:23 » |
|
mówię... mnie zaciekawiło... bo nigdy się nad tym nie zastanawiałem, a sam do małych nie należę 
|
|
|
Zapisane
|
Pzdr from ŁDZ, Basiu
P 508'SW 2.0 BlueHDi 160KM EAT8 RP 2019 (służbowóz) VW Bettle Cabrio Design 1.2THP+ RP 2014(Żonowozideł)
Były: P 107 RC 1.0+, P 207 SW Premium 1.6 HDi 92 KM Euro 5, P 308 R SW ACTIVE 1.6 e-HDI 112KM STT, P V-Clic 50ccm S 9-3 II Convertible Vector "2.0T+" MY04 , S 9-3 II SportCombi Linear "1.9TiDS" MY06
|
|
|
cookie
Maniak
  
Wiadomości: 976
Sprzedam wózek Mutsy Urban Rider.
|
 |
« Odpowiedz #5 : Środa, 27 Październik 2010, 13:43 » |
|
Wicie- gwiazdki sie dostaje za zdeżenie ze ścianą a nie z innym samocodem o wiekszej masie. Vectra waży cos koło 1500kg, pug 850- jak myslicie przy ich zdezeniu w którym samochodzie beda wieksze przeciazenia? Kedys na fizyce liczylismy cos takiego i we wzorze była masa razy prędkość.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
księgowy
Gość
|
 |
« Odpowiedz #6 : Środa, 27 Październik 2010, 14:35 » |
|
tu nie chodzi o trojaczki tylko to crash testy w ogóle, do każdego crash testu manekiny są takie same i wszyscy producenci lecą żeby jak najwięcej puntków zdobyc w crash testach, a ludzie nie patrzą na składowe z czego te gwiadzki się biora, jakie przeciążenia działają na ludzi itd, a to że ileśtam samochodów ma np 5 gwiazdek nie oznacza, że są jednakowo bezpieczne. a co do masy i przeciążeń to chyb anie do końca tak jest a tu prosty przykład http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLYzresztą crasz testy nie są w ścianę tylko w odkształcalna przeszkodę i symuluja zderzenia czołowe z prędkością 64 kmh o ile dobrze pamiętam
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
cookie
Maniak
  
Wiadomości: 976
Sprzedam wózek Mutsy Urban Rider.
|
 |
« Odpowiedz #7 : Środa, 27 Październik 2010, 14:48 » |
|
tu nie chodzi o trojaczki tylko to crash testy w ogóle, do każdego crash testu manekiny są takie same i wszyscy producenci lecą żeby jak najwięcej puntków zdobyc w crash testach, a ludzie nie patrzą na składowe z czego te gwiadzki się biora, jakie przeciążenia działają na ludzi itd, a to że ileśtam samochodów ma np 5 gwiazdek nie oznacza, że są jednakowo bezpieczne. a co do masy i przeciążeń to chyb anie do końca tak jest a tu prosty przykład http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLYzresztą crasz testy nie są w ścianę tylko w odkształcalna przeszkodę i symuluja zderzenia czołowe z prędkością 64 kmh o ile dobrze pamiętam To porównanie volvo z modusem ma niewiele wspólnego z opisanym wypadkiem ponioeważ oba samochody miały podobna masę. Róznica była w obecnosci strefy kontrolowanego zgniotu w modusie i jej braku w volvo. Gdyby zdezyli z tym wolwo clio albo trojacza to z manekinów zostałaby miazga bo pewnie odbiłyby sie od woliwaka jak piłka z racji róznicy w masie.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
321filip
Klubowicz

Wiadomości: 98
|
 |
« Odpowiedz #8 : Środa, 27 Październik 2010, 22:54 » |
|
W crash testach skupiają się głównie na zachowaniu niezłej kondycji kabiny i fizyczne uszkodzenia ciała, a o przeciążeniach się zapomina. A przecież w Peugeocie 107 strefa zgniotu jest tak mała, że aby pozostawić kabinę nienaruszoną, prawie cała energia uderzenia przenosi się na ciała pasażerów, które niemal natychmiast zatrzymywane są w miejscu przez pasy. Niestety praw fizyki nie da się oszukać i nic nie zastąpi długiej maski która składając się w harmonijkę, przechwyci większą część energii (oczywiście pomijam tu chińskie wynalazki samochodopodobne  )
|
|
« Ostatnia zmiana: Środa, 27 Październik 2010, 22:59 wysłane przez 321filip »
|
Zapisane
|
|
|
|
marcjol
Klubowicz

Wiadomości: 225
|
 |
« Odpowiedz #9 : Środa, 03 Listopad 2010, 15:25 » |
|
Właśnie zaczęłam się zastanawiać panowie, jak Wy się mieścicie w takim autku? Mam skromne 180 cm wzrostu i czasami mam problem , żeby się usadowić.... Prawda jest niestety taka, że choćby C1 miał milion gwiazdek za testy, to ja i tak nie czuję się w nim bezpiecznie. Tak jak napisał 321filip - praw fizyki nie da się oszukać... Dla mnie C1 to tylko maleńka puszeczka,w której strefa zgniotu kończy się na bagażniku...
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
107KOMPRESOR
Klubowicz

Wiadomości: 2553
|
 |
« Odpowiedz #10 : Środa, 03 Listopad 2010, 15:52 » |
|
a na moje poczucie bezpieczenstwa najwiekszy wplyw ma stan techniczny samochodu. przede wszystkim zawieszenia, opon i ukladu kierowniczego. podstawa to zeby jechal tam gdzie ja chce, a nie tam gdzie mi sie wydaje ze chce. wiem, ze nie jest to latwe do "zrozumienia", trzeba by sie przejechac impreza sti, focusem rs czy evo zeby mniej wiecej "zlapac" o czym mowie. i nie mowie tu o predkosci.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
kristofch
V.I.P

Wiadomości: 5232
C1 3D WHITE...troche gorsche małe porsche...
|
 |
« Odpowiedz #11 : Środa, 03 Listopad 2010, 15:52 » |
|
tak jak w fiacie 126p strefa zgniotu kończy się na silniku 
|
|
|
Zapisane
|
CITROEN C1 3D WHITE Noir Caldera 1.0 VVT-I 2010  Suzuki SV650N unibike viper gts unicykl 20"
|
|
|
107KOMPRESOR
Klubowicz

Wiadomości: 2553
|
 |
« Odpowiedz #12 : Środa, 03 Listopad 2010, 15:55 » |
|
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
|
|
107KOMPRESOR
Klubowicz

Wiadomości: 2553
|
 |
« Odpowiedz #15 : Piątek, 05 Listopad 2010, 17:29 » |
|
w taxi  
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
marcjol
Klubowicz

Wiadomości: 225
|
 |
« Odpowiedz #16 : Piątek, 05 Listopad 2010, 18:39 » |
|
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
321filip
Klubowicz

Wiadomości: 98
|
 |
« Odpowiedz #17 : Piątek, 05 Listopad 2010, 22:03 » |
|
Ja jeżdżąc po mieście, nie rozwijam większych prędkości niż 50-60 km/h. A na trasę mamy emerycką Mazdzichę 6 w kombi. Więc raczej w Peugeociku nie zginę, chociaż oczywiście nic pewnego 
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Bubu
Użytkownik

Wiadomości: 31
|
 |
« Odpowiedz #18 : Sobota, 22 Grudzień 2012, 10:15 » |
|
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
gaga195
|
 |
« Odpowiedz #19 : Sobota, 22 Grudzień 2012, 14:14 » |
|
co chcecie od auta za 25 tysięcy w podstawie?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
|