Witamy, Go艣膰. Zaloguj si臋 lub zarejestruj.
Czy dotar艂 do Ciebie email aktywacyjny?

Strony: [1]   Do do艂u
Drukuj
Autor W膮tek: Sprz臋g艂o - na czym polega problem trojaczk贸w?  (Przeczytany 14266 razy)
kaliope
SUPER MODERATOR
*
Wiadomo艣ci: 1396


Peugeot 107, 1.0 trendy & Zafira 1.9 cdti


« : Sobota, 19 Stycze艅 2013, 17:05 »

Jak wiemy, w pierwszych modelach naszych trojaczk贸w p臋kaj膮 blaszki w docisku. 呕eby zrozumie膰 czemu tak si臋 dziej臋, trzeba najpierw zrozumie膰 prac臋 ca艂ego uk艂adu sprz臋g艂a. Czyli prac臋

a) 艂o偶yska oporowego (clutch release bearing),
b) tarczy dociskowej  (pressure plate), i
c) samej tarczy sprz臋g艂a. (clutch plate/disk)  
 



Na poni偶szym rysunku widzimy ca艂y uk艂ad, gdzie:


-Kolor szary to ko艂o zamachowe kr臋c膮ce si臋 ca艂y czas z silnikiem
-jasnoniebieski to tarcza sprz臋g艂a
-czerwony to nasz felerny docisk
- zielony to 艂o偶ysko oporowe

Kiedy naciskamy zielony peda艂 sprz臋g艂a wraz z nim zielone 艂o偶ysko oporowe przesuwa si臋 w kierunku tarczy dociskowej i zaczyna wpycha膰 do 艣rodka jej blaszki tzw s艂oneczko . Wepchni臋cie tych blaszek pokazuj膮 czerwone strza艂ki. Kiedy blaszki s艂oneczka id膮 do 艣rodka, zewn臋trzna cz臋艣膰 docisku (obrze偶a) ucieka dok艂adnie w odwrotnym kierunku (niebieskie strza艂ki) gdy偶 dzia艂a to na zasadzie d藕wigni. I podczas tej pracy sprz臋glania i wysprz臋glania ca艂y czas wyginaj膮 si臋 blaszki s艂oneczka oraz trzy blaszki trzymaj膮ce ok艂adzin臋 ciern膮 docisku. Te trzy blaszki zaznaczy艂em kolorem czarnym na powy偶szej fotce i to w艂a艣nie one p臋kaj膮.

Tutaj widzimy jak to wygl膮da ju偶 na silniku. Kiedy 艣ciagniemy skrzyni臋 bieg贸w uka偶e sie nam w艂asnie taki widok. Docisk ze swoim charakterystycznym s艂oneczkiem jest w艂a艣nie przykr臋cony do ko艂a zamachowego. Nie wida膰 tu tarczy sprz臋g艂a bo jest miedzy s艂oneczkiem a ko艂em zamachowym, no i nie wida膰 艂o偶yska oporowego bo ono jest zamontowane w skrzyni:


A tu wida膰 skrzynie od strony silnika wraz z 艂o偶yskiem oporowym:


A tu prosz臋 ogl膮dn膮膰 jak to dzia艂a w realu. Go艣膰 ci膮gnie za wajch臋 (kt贸r膮 normlanie ci膮gnie nasza noga wciskaj膮ca sprz臋g艂o) i 艂o偶ysko wychodzi w kierunku s艂oneczka. Ogl膮dn膮膰 od 21:30 http://www.youtube.com/watch?v=BpGGlZd879Q




呕eby zrozumie膰 prac臋 docisku na zasadzie d藕wigni, proponuje ogl膮dn膮膰 poni偶szy filmik. To jest screen z tego filmiku gdzie zaznaczy艂em miejsce gdzie musicie zwr贸ci膰 uwag臋 na ci臋偶k膮 prac臋 naszych felernych blaszek:


Czyli prosz臋 dok艂adnie ogl膮dn膮膰 od 1:25  do 1:35:   http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=c8qsS2g_IiU#at=106



Jak wida膰 nasze blaszki pracuj膮 ostro i najzwyczajniej 艣wiecie po jakim艣 czasie p臋kaj膮 z uwagi na s艂aby materia艂 z jakiego s膮 wykonane. A s膮 to dok艂adnie te trzy zielone blaszki, kt贸re s膮 przynitowane (r贸偶owe strza艂ki) z jednej strony do obudowy docisku a z drugiej do ok艂adziny:  




呕eby jeszcze raz sobie uzmys艂owi膰 prac臋 docisku, proponuj臋 ogl膮dn膮膰 jeszcze ten filmik. Bardzo 艂adnie jest pokazane jak wci艣ni臋ty peda艂 sprz臋g艂a pcha 艂o偶ysko oporowe, kt贸re naciera na s艂oneczko 偶eby wysprz臋gli膰 nasze trojaczki. Ja wida膰, kiedy wysprz臋glimy, tryby w skrzyni bieg贸w przestaj膮 si臋 kr臋ci膰 i autko nie jedzie:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=uxcNjtG8I_s#!

Wida膰 te偶 pi臋knie jak ko艂o zamachowe sie kr臋ci wraz z korbowodem silnika. Sam docisk, prosz臋 zwr贸cic uwag臋, te偶 kr臋ci si臋 wraz z ko艂em zamachowym bo jest do niego przykr臋cony.
Innymi s艂owy to s艂oneczko tez sie kr臋ci ca艂y czas i jak 艂o偶ysko do niego dojdzie po wci艣ni臋ciu sprz臋g艂a, te偶 sie zaczyna kr臋ci膰....st膮d nazwa '艂o偶ysko'.

I teraz uwaga !!!!  Dlaczego nie le偶y trzyma膰 nogi na sprz臋gle np na 艣wiat艂ach? Ano  dlatego, 偶e jak wci艣niemy  sprz臋g艂o to 艂o偶ysko dociska do s艂oneczka i zaczyna sie z nim kr臋ci膰. Kr臋c膮c si臋 z dociskiem i dotykaj膮c go, przejmuje od niego wysok膮 temperatur臋 silnika, kt贸ra przez ko艂o zamachowe przechodzi na docisk a potem na 艂o偶ysko. I jak sie nie trudno domy艣li膰, wysoka temperatura powoduje, 偶e  z 艂o偶yska wycieka smar i szybciej doprowadzimy do jego zatarcia. A jak si臋 艂o偶ysko zatrze (czyli nie b臋dzie si臋 kr臋ci膰) dotknie kr臋c膮cego si臋 s艂oneczka i iskry b臋d膮 lecie膰 a偶 ca艂kiem wytnie dziur臋 w s艂oneczku. U艣miech i koniec jazdy.  Tutaj wida膰 jak zatarte 艂o偶ysko zniszczy艂o blaszki s艂oneczka:
   


pozdrawiam i dzi臋kuje za uwag臋.





Temat zamkni臋ty. Dyskusje prowadzimy tutaj: http://c1aygo107.net/index.php?topic=55.0
 
« Ostatnia zmiana: Poniedzia艂ek, 21 Stycze艅 2013, 14:50 wys艂ane przez kaliope » Zapisane

kaliope
SUPER MODERATOR
*
Wiadomo艣ci: 1396


Peugeot 107, 1.0 trendy & Zafira 1.9 cdti


« Odpowiedz #1 : Wtorek, 15 Kwiecie艅 2014, 22:35 »

troch臋 danych:

Je艣li chcemy zala膰 nowy olej, powinien to by膰 75w  API GL-4. Wchodzi 1.7 litra. Niestety toyota nie precyzuje jaka ma by膰 ko艅c贸wka kodu oleju, gdy偶 jak wiemy mo偶na kupi膰 75w80, 75w85 czy te偶 75w90.  Te 75w to dane odno艣nie zimy, natomiast ko艅c贸wka pokazuje rozrzedzanie w lecie przy wysokich temperaturach. I tak 80 b臋dzie rzadszy (czytaj: mniej lepki) potem 85 a najg臋stszy przy wysokich temperaturach b臋dzie 90.    

wymian臋 zaleca si臋 co 4 lata lub 60,000 km

 







Temat zamkni臋ty. Dyskusje prowadzimy tutaj: http://c1aygo107.net/index.php?topic=55.0
« Ostatnia zmiana: Czwartek, 17 Kwiecie艅 2014, 09:07 wys艂ane przez kaliope » Zapisane

Strony: [1]   Do g贸ry
Drukuj
Skocz do: