Witamy, Go艣膰. Zaloguj si臋 lub zarejestruj.
Czy dotar艂 do Ciebie email aktywacyjny?

Strony: [1]   Do do艂u
Drukuj
Autor W膮tek: Filtr oleju  (Przeczytany 21216 razy)
seraphine
Posiadacz
**
Wiadomo艣ci: 307


« : Poniedzia艂ek, 10 Czerwiec 2013, 18:48 »

Poni偶ej zamieszczam moje rozwa偶ania. Jak kto艣 chce zainwestowa膰 20z艂/rok wi臋cej w trojaczka, to mo偶e poczyta膰  Dzie艅dobry

W katalogu Knechta znalaz艂em 2 r贸偶ne modele filtr贸w oleju do trojaczk贸w:

OC 534 - przeznaczony do Toyoty (cena oko艂o 20 z艂)
OC 601 - przeznaczony do Peugeota, Citroena (cena oko艂o 40 z艂)

Oba filtry posiadaj膮 identyczne wymiary zewn臋trzne, 艣rednic臋 gwintu itp... Ze strony producenta nie by艂em w stanie si臋 dowiedzie膰, jaka jest mi臋dzy nimi r贸偶nica, wi臋c uda艂em si臋 do zaprzyja藕nionego sklepu motoryzacyjnego, gdzie kolega w katalogu online wyczochra艂 mi jeszcze jeszcze troch臋 informacji. Og贸lnie oba filtry maj膮 jednakow膮 wydajno艣膰. Oba powinny mie膰 "zaw贸r przeciwpowrotny", ale.... przy OC 601 by艂o napisane, 偶e jest przeznaczona do nowszych samochod贸w (imo: marketingowy be艂kot) i... 偶e ci艣nienie otwarcia zaworu bocznego (zwanego czasami przelewowym) wynosi 1bar.

Nie wiem czy ktokolwiek z was zwraca艂 uwag臋 na ten szczeg贸艂... niby z jednej strony Toyota - producent silnika nie wymaga jego stosowania, ale z drugiej strony promuje zupe艂nie inn膮 gam臋 olejow膮. Szukanie innego filtra oleju zacz臋艂o si臋 u mnie z powodu dzwonienia 艂a艅cucha rozrz膮du. Pod korek oleju zagl膮da艂em w miar臋 systematycznie i musz臋 przyzna膰, 偶e w zimie zebra艂o si臋 tam ca艂kiem sporo mase艂ka (nawet kilkudziesi臋co kilometrowe szybkie wycieczki po A2 nie usuwa艂y go)... w po艂owie maja troch臋 mocniej przegoni艂em Biedrona (200+ km @ 130-140 km/h). Efekt by艂 identyczny jak w ubieg艂ym roku - po pierwszym odpaleniu ostygni臋tego silnika na drugi dzie艅 dzwonienie 艂a艅cucha, kt贸re usta艂o po lekkim podgazowaniu. Solidne wygrzanie silnika prawdopodobnie doprowadzi艂o do tego, 偶e ca艂e "mase艂ko" ukryte w zakamarkach silnika/pokrywy zawor贸w itp. wr贸ci艂o do obiegu. Na zimnym silniku filtr po prostu si臋 lekko przytka艂 i ci艣nienie oleju w silniku na wolnych obrotach by艂o za niskie dla poprawnej pracy napinacza. Olej (Total 5W40 energy) nie by艂 wtedy jako艣 specjalnie brudny. Od poprzedniej wymiany min臋艂o gdzie艣 oko艂o 12kkm, z czego 60-70% by艂o przejechane w trasie.
Wspomniany przeze mnie zaw贸r boczny/przelewowy dzia艂a w ten spos贸b: W czasie gdy olej jest jeszcze zimny i g臋sty i gdy zbyt wolno przep艂ywa przez filtr, to nast臋puje wzrost ci艣nienia na odcinku pompa oleju-filtr. Po przekroczeniu warto艣ci progowej, zaw贸r otwiera si臋 i popuszcza bokiem niefiltrowany olej. I teraz pytanie co jest lepsze: zbyt s艂abe smarowanie zaraz po odpaleniu? Czy mo偶e smarowanie niefiltrowanym przez chwil臋 olejem?

Toyota nie k艂adzie nacisku na obecno艣膰 zaworu bocznego w filtrze, gdy偶 zaleca do swoich silnik贸w oleje lekko-bie偶ne 0W30, 5W30, kt贸re z racji swojej proekologiczno艣ci  b臋d膮 zachowywa艂y wi臋ksz膮 p艂ynno艣膰. Nie ma przy tym problem贸w ze zbyt niskim ci艣nieniem oleju i niepoprawn膮 prac膮 napinacza 艂a艅cucha rozrz膮du. Gdyby stosowa膰 zalecenia PSA i la膰 15W40, to tu ju偶 jakie艣 zauwa偶alne skutki mog膮 by膰. Wydaje mi si臋, 偶e nawet oleje 5W40 b臋d膮 w niskiej temperaturze bardziej g臋ste od lekko-bie偶nych "eko" 5W30 i chyba st膮d na podstawie zalece艅 PSA, Knecht wskazuje dla "francuskiej pary" trojaczk贸w inny typ filtra oleju. Poza tym, pompa oleju ma w trojaczku prost膮 konstrukcj臋 i jej wydajno艣膰 b臋dzie liniowo ros艂a wraz z obrotami silnika. Zastanawia mnie , czy w przypadku jazdy na wysokich obrotach silnika, nie b臋dzie b臋dzie dochodzi艂o do zbyt du偶ego wzrostu ci艣nienia we wn臋trzu filtra. Jego wydajno艣膰 nie ro艣nie raczej w skali 1:1 w stosunku do ci艣nienia na filtrze. Wraz ze wzrostem obrot贸w i obci膮偶enia, pr臋dko艣膰 przep艂ywu ojeju nie b臋dzie wzrasta膰 proporcjonalnie. Tutaj znowu mo偶e przyda膰 si臋 zaw贸r boczny, kt贸ry "popu艣ci" troch臋 niefiltrowanego oleju.

Z tego, co zauwa偶y艂em, to prawie wszystkie filtry do trojaczk贸w s膮 w cenie oko艂o 20z艂, nawet ta艅szy model Knechta. Sugerowa膰 to mo偶e, 偶e 偶adne z nich nie posiadaj膮 tego nieszcz臋snego zaworu. Sam zaw贸r ma dosy膰 debiln膮 konstrukcj臋 - jak widzia艂em na jakiej艣 fotce, to wygl膮da on jak wieczko zaparte spr臋偶yn膮 o dno filtra. Je偶eli kto艣 si臋 odwa偶y wetkn膮膰 co艣 d艂ugiego i cienkiego do nowego filtra, mo偶e b臋dzie mia艂 okazj臋 sprawdzi膰, czy "dno spr臋偶ynuje", czy jest twarde (nie r臋cz臋 za ewentualne uszkodzenia)?
« Ostatnia zmiana: Poniedzia艂ek, 10 Czerwiec 2013, 19:05 wys艂ane przez seraphine » Zapisane

Br膮zowiutki Duster II klekot 4x4
BOBAS349FK
c1aygo107.net V.I.P
*
Wiadomo艣ci: 2856



« Odpowiedz #1 : Wtorek, 11 Czerwiec 2013, 00:50 »

to dok艂adaj膮c jeszcze 5zl mamy filtr oleju K&N 
Zapisane

citroen c1 1.0
xsara picasso 1.6
mondeo GHIA mk2 2.0
GILERA RUNNER 125cm
seraphine
Posiadacz
**
Wiadomo艣ci: 307


« Odpowiedz #2 : Wtorek, 11 Czerwiec 2013, 02:12 »

to dok艂adaj膮c jeszcze 5zl mamy filtr oleju K&N 

Kt贸ry? Te czarne bez "dospawanej nakr臋tki" kosztuj膮 na zachodzie 8-10 euro, a te bia艂e z nakr臋tk膮 s膮 po kilkana艣cie. Parametrami si臋 nie r贸偶ni膮 (nawet to samo ci艣nienie otwarcia zaworu - 0,75-1,10 bar), a r贸偶nica ceny wynika z obudowy.
Zapisane

Br膮zowiutki Duster II klekot 4x4
kristofch
V.I.P
*
Wiadomo艣ci: 5232


C1 3D WHITE...troche gorsche ma艂e porsche...


« Odpowiedz #3 : Wtorek, 11 Czerwiec 2013, 08:13 »

seraphine to bardzo ciekawe co napisa艂e艣... czyli jednak lepiej stosowa膰 rzadki olej typu 5W30...?
Zapisane

CITROEN C1 3D WHITE Noir Caldera 1.0 VVT-I  2010                                                                 
Suzuki SV650N
unibike viper gts
unicykl 20"
cookie
Maniak
***
Wiadomo艣ci: 976

Sprzedam w贸zek Mutsy Urban Rider.


« Odpowiedz #4 : Wtorek, 11 Czerwiec 2013, 12:54 »

seraphine to bardzo ciekawe co napisa艂e艣... czyli jednak lepiej stosowa膰 rzadki olej typu 5W30...?
A mo偶e wystarczy nie katowac zima silnika obrotami powy偶ej 3000 na zimnym silniku. Nie wiem czy czujnik cisnienia oleju jest za filtrem czy przed ale wydaje mi sie, ze jezli nie zapala sie lampka od ci艣nienia oleju to smarowanie silnika jest prawid艂owe i nie ma sensu cudowac z niewiadomo jakimi filtrami. Co do napinacza 艂a艅cuch to mo偶e problemy z jego prac膮 spowodowane s膮 mas艂em, a nie cisnienieniem oleju?
Sam mam oliw臋 5w40 od midlanda i je藕dze na ekstremalnie kr贸tkich odcinkach i nie zauwazy艂em odg艂os贸w napinacza 艂ancucha. Jedyne co s艂ysze na zimnym silniku to klawiatura ale tylko przez kilkana艣cie sekund - g贸ra minute od odpalenia silnika zim膮. To jest norma w silnikach z mechaniczn膮 regulacj膮 luzu zaworowego (na zimno przewry s膮 wieksze i to s艂ychac do czasu rozgrzania si臋 silnika.
Zapisane
seraphine
Posiadacz
**
Wiadomo艣ci: 307


« Odpowiedz #5 : Wtorek, 11 Czerwiec 2013, 18:09 »

seraphine to bardzo ciekawe co napisa艂e艣... czyli jednak lepiej stosowa膰 rzadki olej typu 5W30...?

Na to pytanie nie ma dobrej odpowiedzi  lol Jak u偶ywasz filtra bez zaworu bocznego, to wynika z tego, 偶e lepiej rzadkiego. Jak g臋strzego, to do tego filtr z zaworkiem.

Jedyne co s艂ysze na zimnym silniku to klawiatura ale tylko przez kilkana艣cie sekund - g贸ra minute od odpalenia silnika zim膮.

艁a艅cucha w przeciwie艅stwie do klawiatury w 艣rodku prawie wcale nie s艂ycha膰. Dopiero jak wysi膮dziesz, to masz wra偶enie 偶e jaka艣 blacha gdzie艣 rezonuje. Nad wp艂ywem mas艂a na napinacz te偶 my艣la艂em... Zastanawia艂em si臋 te偶 nad wp艂ywem ilo艣ci oleju w silniku na prac臋 napinacza. Faktem jest, 偶e zim膮 nie zaobserwowa艂em problem贸w z tym, tylko pod sam koniec 偶ywota filtra/oleju. Mo偶e by膰, 偶e mas艂o zawiera w sobie jakie艣 "produkty uboczne" reakcji chemicznych, kt贸re nie do ko艅ca chc膮 si臋 rozpu艣ci膰 w gor膮cym oleju. Jak tkwi艂y w korku, to by艂o ok, ale jak trafi艂y do obiegu, to zamuli艂y filtr. To wszytko to niestety gdybanie. Mog臋 jedynie poeksperymentowa膰 i spr贸bowa膰 z tym filtrem "full-wypas-opcja". Wtedy za rok si臋 wypowiem, co i jak...  Maybe baby
Zapisane

Br膮zowiutki Duster II klekot 4x4
kristofch
V.I.P
*
Wiadomo艣ci: 5232


C1 3D WHITE...troche gorsche ma艂e porsche...


« Odpowiedz #6 : Wtorek, 11 Czerwiec 2013, 21:30 »

seraphine to bardzo ciekawe co napisa艂e艣... czyli jednak lepiej stosowa膰 rzadki olej typu 5W30...?

Na to pytanie nie ma dobrej odpowiedzi  lol Jak u偶ywasz filtra bez zaworu bocznego, to wynika z tego, 偶e lepiej rzadkiego. Jak g臋strzego, to do tego filtr z zaworkiem.


...czyli jaki by nie by艂 filtr rzadszy lepszy U艣miech
Zapisane

CITROEN C1 3D WHITE Noir Caldera 1.0 VVT-I  2010                                                                 
Suzuki SV650N
unibike viper gts
unicykl 20"
seraphine
Posiadacz
**
Wiadomo艣ci: 307


« Odpowiedz #7 : Wtorek, 11 Czerwiec 2013, 22:19 »

Ojjj Kristofch... w膮tek o olejach ju偶 jest. Dla ka偶dego co艣 innego... mnie np. Xw30 nie do ko艅ca przekonuj膮. Pami臋taj - nie ma rozwi膮zania idealnego. Zawsze jest "co艣 za co艣", szczeg贸lnie przy ograniczonym bud偶ecie. Ja chcia艂em tutaj zwr贸ci膰 uwag臋 na pewien aspekt, przy stosowaniu bardziej g臋stych olej贸w. Oczywi艣cie jak za艂o偶ysz filtr z zaworkiem i zalejesz rzadszy olej, to raczej nie odczujesz negatywnych skutk贸w.

BTW: dzisiaj odebra艂em ze sklepu Knechta OC601. Por贸wnuj膮c go do Purfluksa, kt贸rego kupi艂em w tamtym roku, to za 2x wi臋ksz膮 cen臋 dostajemy:
- zaw贸r przeciwpowrotny  - "gumowa" membrana os艂aniaj膮ca otwory wlotowe do filtra tak, aby olej nie cofa艂 si臋 po wy艂膮czeniu silnika (w Purfluksie by艂o wida膰 materia艂 filtruj膮cy)
- inny materia艂 filtruj膮cy - widoczny od strony odp艂ywu wygl膮da mniej "papierowo", jest zielonkawo-be偶owe i patrz膮c na grubo艣膰 fa艂d, materia艂 wydaje si臋 grubszy (w Purfluksie materia艂 by艂 偶贸艂ty i dosy膰 cienki)
...tyle da si臋 wychwyci膰 go艂ym okiem.
Zapisane

Br膮zowiutki Duster II klekot 4x4
ArcherPAF
Administrator
*
Wiadomo艣ci: 5856


by艂 sobie kiedy艣 107RC...


WWW
« Odpowiedz #8 : Wtorek, 11 Czerwiec 2013, 23:11 »

ciekawe spostrze偶enia U艣miech do przemy艣lenia... bo na pewno warto U艣miech
Zapisane

Pzdr from 艁DZ,
Basiu

P 508'SW 2.0 BlueHDi 160KM EAT8 RP 2019 (s艂u偶bow贸z)
VW Bettle Cabrio Design 1.2THP+ RP 2014(呕onowozide艂)

By艂y:
P 107 RC 1.0+, P 207 SW Premium 1.6 HDi 92 KM Euro 5, P 308 R SW ACTIVE 1.6 e-HDI 112KM STT, P V-Clic 50ccm
S 9-3 II Convertible Vector "2.0T+" MY04 , S 9-3 II SportCombi Linear "1.9TiDS" MY06
marysia
V.I.P
*
Wiadomo艣ci: 1385



WWW
« Odpowiedz #9 : 艢roda, 12 Czerwiec 2013, 00:37 »

Ojjj Kristofch... w膮tek o olejach ju偶 jest. Dla ka偶dego co艣 innego... mnie np. Xw30 nie do ko艅ca przekonuj膮. Pami臋taj - nie ma rozwi膮zania idealnego. Zawsze jest "co艣 za co艣", szczeg贸lnie przy ograniczonym bud偶ecie. Ja chcia艂em tutaj zwr贸ci膰 uwag臋 na pewien aspekt, przy stosowaniu bardziej g臋stych olej贸w. Oczywi艣cie jak za艂o偶ysz filtr z zaworkiem i zalejesz rzadszy olej, to raczej nie odczujesz negatywnych skutk贸w.

BTW: dzisiaj odebra艂em ze sklepu Knechta OC601. Por贸wnuj膮c go do Purfluksa, kt贸rego kupi艂em w tamtym roku, to za 2x wi臋ksz膮 cen臋 dostajemy:
- zaw贸r przeciwpowrotny  - "gumowa" membrana os艂aniaj膮ca otwory wlotowe do filtra tak, aby olej nie cofa艂 si臋 po wy艂膮czeniu silnika (w Purfluksie by艂o wida膰 materia艂 filtruj膮cy)
- inny materia艂 filtruj膮cy - widoczny od strony odp艂ywu wygl膮da mniej "papierowo", jest zielonkawo-be偶owe i patrz膮c na grubo艣膰 fa艂d, materia艂 wydaje si臋 grubszy (w Purfluksie materia艂 by艂 偶贸艂ty i dosy膰 cienki)
...tyle da si臋 wychwyci膰 go艂ym okiem.

Ciekawa jestem wra偶e艅 po d艂u偶szej je藕dzie, jak si臋 to prze艂o偶y na problemu o kt贸rych pisa艂e艣.
Zapisane

kristofch
V.I.P
*
Wiadomo艣ci: 5232


C1 3D WHITE...troche gorsche ma艂e porsche...


« Odpowiedz #10 : 艢roda, 12 Czerwiec 2013, 12:02 »

Ojjj Kristofch... w膮tek o olejach ju偶 jest. Dla ka偶dego co艣 innego... mnie np. Xw30 nie do ko艅ca przekonuj膮. Pami臋taj - nie ma rozwi膮zania idealnego. Zawsze jest "co艣 za co艣", szczeg贸lnie przy ograniczonym bud偶ecie. Ja chcia艂em tutaj zwr贸ci膰 uwag臋 na pewien aspekt, przy stosowaniu bardziej g臋stych olej贸w. Oczywi艣cie jak za艂o偶ysz filtr z zaworkiem i zalejesz rzadszy olej, to raczej nie odczujesz negatywnych skutk贸w....

seraphine ja wiem to wszystko tak tylko napisa艂em przewrotnie U艣miech a z tym filtrem to niez艂y cwancyk ze ma zaworek puszczaj膮cy olej ... a jak to si臋 ma w贸wczas do filtrowania tego oleju w silniku skoro przy tych specyficznych warunkach cos tam "bokiem" pu艣ci przez ten zaw贸r "omijaj膮c w艂a艣ciwe filtrowanie" ? (bo tak to z grubsza dzia艂a >? )
Zapisane

CITROEN C1 3D WHITE Noir Caldera 1.0 VVT-I  2010                                                                 
Suzuki SV650N
unibike viper gts
unicykl 20"
seraphine
Posiadacz
**
Wiadomo艣ci: 307


« Odpowiedz #11 : 艢roda, 12 Czerwiec 2013, 16:16 »

Przecie偶 ten olej kr膮偶y w obiegu zamkni臋tym. My艣l臋, 偶e chyba lepsze jest tylko cz臋艣ciowe filtrowanie, ni偶 za niskie ci艣nienie. Pami臋taj, 偶e olej jest te偶 czynnikiem ch艂odz膮cym szczeg贸lnie w okolicy korby/panewek. Co tam mo偶e do niego wpa艣膰? My艣l臋, 偶e podanie na kr贸tk膮 met臋 nawet niefiltrowanego oleum nic silnikowi nie zrobi, je偶eli nic mu nie by艂o wcze艣niej...
Zapisane

Br膮zowiutki Duster II klekot 4x4
kristofch
V.I.P
*
Wiadomo艣ci: 5232


C1 3D WHITE...troche gorsche ma艂e porsche...


« Odpowiedz #12 : 艢roda, 12 Czerwiec 2013, 22:17 »

hmm pewnie tak...ale silnik si臋 wyciera powstaj膮 pewne drobinki itp. po co艣 ten filtr oleju jest U艣miech ...a mo偶e p贸j艣膰 na ca艂o艣膰 i wywali膰 filtr ? U艣miech
Zapisane

CITROEN C1 3D WHITE Noir Caldera 1.0 VVT-I  2010                                                                 
Suzuki SV650N
unibike viper gts
unicykl 20"
kaliope
SUPER MODERATOR
*
Wiadomo艣ci: 1396


Peugeot 107, 1.0 trendy & Zafira 1.9 cdti


« Odpowiedz #13 : Sobota, 15 Czerwiec 2013, 11:10 »

Posprz膮tane, szanowni koledzy i kole偶anki. O olejach dyskutujemy tutaj:

http://c1aygo107.net/index.php?topic=7.0


 
Zapisane

seraphine
Posiadacz
**
Wiadomo艣ci: 307


« Odpowiedz #14 : Sobota, 15 Czerwiec 2013, 14:27 »

Posprz膮tane, szanowni koledzy i kole偶anki. O olejach dyskutujemy tutaj:

http://c1aygo107.net/index.php?topic=7.0

Dzi臋ki, ale wyci膮艂e艣 te偶 kawa艂ek na temat... przekopiuj臋 sobie 艁ohoho

@kristofch: Ja by艂 raczej traktowa艂 otwarcie tego zaworu jako sytuacj臋 awaryjn膮. We藕 jeszcze pod uwag臋, 偶e przy przytkanym filtrze albo g臋stym oleju i wysokim ci艣nieniu (wg producent贸w ma to niby nast臋powa膰 oko艂o 20 bar, ale przyjmijmy realnie 10+), mo偶e doj艣膰 perforacji materia艂u filtruj膮cego. Wtedy masz cz臋艣ciowo niefiltrowany obieg non stop. Co do wycierania si臋 silnika, to masz racj臋, ale my艣l臋, 偶e mniejsz膮 szkod臋 zrobi kr贸tkotrwa艂e potraktowanie silnika czym艣 takim (b臋dzie to raczej g艂adki py艂), ni偶 niedostateczne smarowanie panewek. Jest jeszcze jedna opcja... kupi膰 minimalnie d艂u偶szy filtr. Jak podpasujesz co艣 od jakiego艣 silnika 1,5l, to zapas wydajno艣ci powinien by膰 wystarczaj膮cy.

Tu znalaz艂em fajny test, ale niestety w oparciu o rynek w USA:

http://forums.evolutionm.net/evo-engine-turbo-drivetrain/637158-official-oil-filter-testing-results-thread-4g63t-4b11t.html
Zapisane

Br膮zowiutki Duster II klekot 4x4
Strony: [1]   Do g贸ry
Drukuj
Skocz do: