Poni偶ej zamieszczam moje rozwa偶ania. Jak kto艣 chce zainwestowa膰 20z艂/rok wi臋cej w trojaczka, to mo偶e poczyta膰
W katalogu Knechta znalaz艂em 2 r贸偶ne modele filtr贸w oleju do trojaczk贸w:
OC 534 - przeznaczony do Toyoty (cena oko艂o 20 z艂)
OC 601 - przeznaczony do Peugeota, Citroena (cena oko艂o 40 z艂)
Oba filtry posiadaj膮 identyczne wymiary zewn臋trzne, 艣rednic臋 gwintu itp... Ze strony producenta nie by艂em w stanie si臋 dowiedzie膰, jaka jest mi臋dzy nimi r贸偶nica, wi臋c uda艂em si臋 do zaprzyja藕nionego sklepu motoryzacyjnego, gdzie kolega w katalogu online wyczochra艂 mi jeszcze jeszcze troch臋 informacji. Og贸lnie oba filtry maj膮 jednakow膮 wydajno艣膰. Oba powinny mie膰 "zaw贸r przeciwpowrotny", ale.... przy
OC 601 by艂o napisane, 偶e jest przeznaczona do nowszych samochod贸w
(imo: marketingowy be艂kot) i... 偶e
ci艣nienie otwarcia zaworu bocznego (zwanego czasami przelewowym) wynosi 1bar.
Nie wiem czy ktokolwiek z was zwraca艂 uwag臋 na ten szczeg贸艂... niby z jednej strony Toyota - producent silnika nie wymaga jego stosowania, ale z drugiej strony promuje zupe艂nie inn膮 gam臋 olejow膮. Szukanie innego filtra oleju zacz臋艂o si臋 u mnie z powodu dzwonienia 艂a艅cucha rozrz膮du. Pod korek oleju zagl膮da艂em w miar臋 systematycznie i musz臋 przyzna膰, 偶e w zimie zebra艂o si臋 tam ca艂kiem sporo mase艂ka (nawet kilkudziesi臋co kilometrowe szybkie wycieczki po A2 nie usuwa艂y go)... w po艂owie maja troch臋 mocniej przegoni艂em Biedrona (200+ km @ 130-140 km/h). Efekt by艂 identyczny jak w ubieg艂ym roku - po pierwszym odpaleniu ostygni臋tego silnika na drugi dzie艅 dzwonienie 艂a艅cucha, kt贸re usta艂o po lekkim podgazowaniu. Solidne wygrzanie silnika prawdopodobnie doprowadzi艂o do tego, 偶e ca艂e "mase艂ko" ukryte w zakamarkach silnika/pokrywy zawor贸w itp. wr贸ci艂o do obiegu. Na zimnym silniku filtr po prostu si臋 lekko przytka艂 i ci艣nienie oleju w silniku na wolnych obrotach by艂o za niskie dla poprawnej pracy napinacza. Olej (Total 5W40 energy) nie by艂 wtedy jako艣 specjalnie brudny. Od poprzedniej wymiany min臋艂o gdzie艣 oko艂o 12kkm, z czego 60-70% by艂o przejechane w trasie.
Wspomniany przeze mnie zaw贸r boczny/przelewowy dzia艂a w ten spos贸b: W czasie gdy olej jest jeszcze zimny i g臋sty i gdy zbyt wolno przep艂ywa przez filtr, to nast臋puje wzrost ci艣nienia na odcinku pompa oleju-filtr. Po przekroczeniu warto艣ci progowej, zaw贸r otwiera si臋 i popuszcza bokiem niefiltrowany olej. I teraz pytanie co jest lepsze: zbyt s艂abe smarowanie zaraz po odpaleniu? Czy mo偶e smarowanie niefiltrowanym przez chwil臋 olejem?
Toyota nie k艂adzie nacisku na obecno艣膰 zaworu bocznego w filtrze, gdy偶 zaleca do swoich silnik贸w oleje lekko-bie偶ne 0W30, 5W30, kt贸re z racji swojej proekologiczno艣ci b臋d膮 zachowywa艂y wi臋ksz膮 p艂ynno艣膰. Nie ma przy tym problem贸w ze zbyt niskim ci艣nieniem oleju i niepoprawn膮 prac膮 napinacza 艂a艅cucha rozrz膮du. Gdyby stosowa膰 zalecenia PSA i la膰 15W40, to tu ju偶 jakie艣 zauwa偶alne skutki mog膮 by膰. Wydaje mi si臋, 偶e nawet oleje 5W40 b臋d膮 w niskiej temperaturze bardziej g臋ste od lekko-bie偶nych "eko" 5W30 i chyba st膮d na podstawie zalece艅 PSA, Knecht wskazuje dla "francuskiej pary" trojaczk贸w inny typ filtra oleju. Poza tym, pompa oleju ma w trojaczku prost膮 konstrukcj臋 i jej wydajno艣膰 b臋dzie liniowo ros艂a wraz z obrotami silnika. Zastanawia mnie , czy w przypadku jazdy na wysokich obrotach silnika, nie b臋dzie b臋dzie dochodzi艂o do zbyt du偶ego wzrostu ci艣nienia we wn臋trzu filtra. Jego wydajno艣膰 nie ro艣nie raczej w skali 1:1 w stosunku do ci艣nienia na filtrze. Wraz ze wzrostem obrot贸w i obci膮偶enia, pr臋dko艣膰 przep艂ywu ojeju nie b臋dzie wzrasta膰 proporcjonalnie. Tutaj znowu mo偶e przyda膰 si臋 zaw贸r boczny, kt贸ry "popu艣ci" troch臋 niefiltrowanego oleju.
Z tego, co zauwa偶y艂em, to prawie wszystkie filtry do trojaczk贸w s膮 w cenie oko艂o 20z艂, nawet ta艅szy model Knechta. Sugerowa膰 to mo偶e, 偶e 偶adne z nich nie posiadaj膮 tego nieszcz臋snego zaworu. Sam zaw贸r ma dosy膰 debiln膮 konstrukcj臋 - jak widzia艂em na jakiej艣 fotce, to wygl膮da on jak wieczko zaparte spr臋偶yn膮 o dno filtra. Je偶eli kto艣 si臋 odwa偶y wetkn膮膰 co艣 d艂ugiego i cienkiego do nowego filtra, mo偶e b臋dzie mia艂 okazj臋 sprawdzi膰, czy "dno spr臋偶ynuje", czy jest twarde (nie r臋cz臋 za ewentualne uszkodzenia)?