Forum C1 Aygo 107

Techniczny => Silnik => Wątek zaczęty przez: kaliope on Sobota, 03 Listopad 2012, 23:36



Tytuł: Zestaw czujników silnika 1.0
Wiadomość wysłana przez: kaliope on Sobota, 03 Listopad 2012, 23:36
Jako, że każdy świadomy user powinien być z góry przygotowany na potencjalne niespodzianki, postanowiłem opracować zestaw czujników decydujących o pracy naszych silniczków. Fotki zostały zapożyczone z allegro, ale powiem wam, że sprzedawcy wypisują niesamowite głupoty w opisach, totalnie myląc te czujniki. Tak więc dojście do składu i ładu, tzn. od czego dokładnie dany czujnik, gdzie jest ulokowany i jak naprawdę wygląda zajęło mi ‘trochę’ czasu. Położenie danego czujnika można sprawdzić na fotkach silnika poniżej zestawu.  

1. czujnik spalania stukowego. Znajduje się w bloku cylindrów:

(http://images44.fotosik.pl/476/6c22b0281fdf75dbm.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=6c22b0281fdf75db)

Informacja o spalaniu stukowym, przekazywana przez czujnik, pozwala kalkulatorowi na korekcje wyprzedzenia zapłonu(redukcja).
Spalanie stukowe jest zjawiskiem wibracyjnym, spowodowanym spalaniem detonacyjnym mieszanki paliwowo-powietrznej w jednym z 3 cylindrów.
Czujnik przekazuje piki napięcia do kalkulatora wtrysku, kiedy występuje spalanie stukowe.
W wyniku uzyskania informacji o spalaniu stukowym w silniku, kalkulator zmniejsza wyprzedzenie zapłonu i równocześnie wzbogaca mieszankę paliwowo-powietrzną

Przypisanie styków złącza :
Styk 1 : Zasilanie + 5 woltów
Styk 2 : Sygnał (-)




2. czujnik ciśnienia oleju:

(http://images43.fotosik.pl/1614/b46f512535b2676em.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=b46f512535b2676e)


3. Elektrozawór sterujący fazami wałka rozrządu. Inne nazwy: OCV (oil control valve), Modulowany elektrozawór rozdzielacza (1268), Elektrozawór sterujący przesuwnikiem faz wałka rozrządu    

(http://images43.fotosik.pl/1614/b3859f022c9bbbf5m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=b3859f022c9bbbf5)

Elektrozawór sterujący przesuwnika faz wałka rozrządu ( 1268) steruje hydraulicznie przesuwnikiem faz wałka rozrządu dolotu.


4. czujnik prędkości obrotowej silnika (czujnik położenia wału korbowego, 1313):

(http://images39.fotosik.pl/1820/9b6f20fdb9c4ac65m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=9b6f20fdb9c4ac65)

czujnik ten jest wkręcony w obudowę rozrządu, obok pompy olejowej, po przeciwnej stronie smoka, i wchodzi wprost na zębatkę, która jest nałożona na wał korbowy i po jej zębach odczytuje prędkość wału:

(http://vpx.pl/i/2014/07/18/dvvv.th.jpg) (http://vpx.pl/image/YKSH) (http://vpx.pl/i/2014/07/18/ac-1002.th.jpg) (http://vpx.pl/image/YKSJ)

Czujnik generuje sygnał elektryczny przy każdym przejściu jednego zęba wieńca koła zamachowego (zmiana pola magnetycznego). Liczba 34 zębów pozwala na określenie obrotów silnika. 2 brakujących zębów pozwala na określenie położenia wału korbowego (brak sygnału).



5. czujnik położenia wałka rozrządu (czujnik odniesienia cylindra, 1115). Na fotce niżej (part III) widać jak wchodzi w głowicę silnika dokładnie na wysokości wałka:

(http://images39.fotosik.pl/1820/0f63a181d7562116m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=0f63a181d7562116)

Rola czujnika:  
-synchronizować wtrysk paliwa w stosunku do położenia tłoków
-rozpoznać górne martwe punkty
-określić przerwy w spalaniu
Opis:
Czujnik na zasadzie zjawiska Halla. Czujnik wałka rozrządu dostarcza sygnał prostokątny kalkulatorowi wtrysku.
Przypisanie styków złącza :
Styk 1 : Sygnał
Styk 2 : Masa
Styk 3 : Zasilanie + 5 woltów
Wartości napięcia zawierają się pomiędzy 0 i 5 woltów.
Emitowany sygnał :
Obecność masy metalowej naprzeciw czujnika : 0 woltów
Brak masy metalowej naprzeciw czujnika : 5 woltów



6. czujnik temperatury wody:
W chwili uszkodzenia czujnika temperatury płynu chłodzącego silnik, sterownik ma za zadanie:
-włączenie wentylatora chłodnicy
-wywołać zapalenie, w zestawie wskaźników, lampki ostrzegawczej temperatury płynu w układzie chłodzenia silnika
-zabronić włączania sprężarki klimatyzacji


(http://images39.fotosik.pl/1820/27df88cd1a034faem.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=27df88cd1a034fae)

7. Elektrozawór opróżniania pochłaniacza/kanistra oparów paliwa (1215). Zawór elektromagnetyczny opróżniania pochłaniacza oparów.  

(http://images46.fotosik.pl/1835/02cc90027506a38fm.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=02cc90027506a38f)

Ten elektrozawór pełni funkcję odpowietrzenia układu paliwowego. Jak pokazuje fotka poniżej, ze zbiornika idą dwa przewody. Jeden wchodzi do listwy wtryskowej, a drugi właśnie do tego elektrozaworu. Nadmiar powietrza jest przepuszczany wprost do kolektora ssącego:

(http://images50.fotosik.pl/1734/86c222a19e8e5fcfm.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=86c222a19e8e5fcf)  


8. czujnik ciśnienia powietrza dolotowego na kolektorze ssącym (map sensor, 1312). Ma wbudowany czujnik temperatury powietrza dolotowego :

(http://images47.fotosik.pl/1618/b08682567ce05585m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=b08682567ce05585)

9. Silnik krokowy regulacji obrotów biegu jałowego (1225) (ISCV - idle speed control valve)
Urządzenie to pozwala na uzyskanie stopniowego powrotu do obrotów biegu jałowego.
Rola funkcji regulacji biegu jałowego :
-wyregulować obroty biegu jałowego
-uzyskać wysokie obroty biegu jałowego malejące w funkcji rozgrzewania silnika
-poprawić obroty biegu jałowego podczas jazdy pojazdu


(http://images46.fotosik.pl/2074/4712f2c720d01285m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=4712f2c720d01285)

Sprawdzić rezystancję zaworu:
Rezystancja pomiędzy zaciskami 1 i 3 urządzenia wykonawczego biegu jałowego : Pomiędzy 39 i 65 omów
Rezystancja pomiędzy zaciskami 2 i 4 zamkniętego urządzenia wykonawczego biegu jałowego : Pomiędzy 39 i 65 omów


10. czujnik położenia przepustnicy (1316):
Czujnik położenia przepustnicy umożliwia kalkulatorowi wtrysku (sterownikowi silnika) określenie dokładnego położenia przepustnicy powietrza.

(http://images36.fotosik.pl/497/e04201c3646f1e5cm.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=e04201c3646f1e5c)

Sprawdzić rezystancję pomiędzy zaciskami 2 i 3 złącza 3-stykowego czujnika położenia przepustnicy :
Rezystancja otwartej przepustnicy : Około 4 kiloomów
Rezystancja zamkniętej przepustnicy : Około 0,5 kiloomów

12. Sonda lamba nr 1 - odpowiada za prace silnika,  jest przed katalizatorem więc bardziej pełni funkcję czujnika temperatury wydechu

13. Sonda lamba nr 2 – jest za katalizatorem, już w rurze wydechowej  i jej błąd oznacza spadek wydajności lub awarię katalizatora  

(http://images48.fotosik.pl/475/7a372182b27005edm.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=7a372182b27005ed)

Przednia sonda lambda (1350)
Węglowodory zmieniają powietrze odniesienia w sondzie, a więc sygnał wzbogacenia.
Sterownik po otrzymanej informacji od sondy :
Określa mieszankę paliwowo-powietrzną (wzbogacenie)
Reguluje wzbogacenia

Tylna sonda lambda (1351)
Tylna sonda lambda pozwala sterownikowi silnika diagnozować działanie katalizatora.
Węglowodory zmieniają powietrze odniesienia w sondzie, a więc sygnał wzbogacenia.
Sterownik po otrzymanej informacji od sondy :
Określa mieszankę paliwowo-powietrzną (wzbogacenie)
Reguluje wzbogacenia


Sonda lambda dostarcza kalkulatorowi praktycznie bez przerwy informacje odnośnie dawkowania powietrza i benzyny.
Informacja dawkowanie "bogate" lub "ubogie" wyraża się napięciami od 0 do 1 V :
Mieszanka uboga = 0,1V
Mieszanka bogata = 0,9V
Urządzenie do podgrzewania tego elementu od wewnątrz pozwala mu na szybkie osiągnięcie temperatury roboczej(+ 300°C).

Szczególne właściwości elektryczne:
Sonda jest wyposażona w złącze 4 -stykowe z jarzmem.
Przypisanie styków złącza :
Styk 1 : Zasilanie + 12 woltów(ogrzewanie sondy lambda)
Styk 2 : Sterowanie ogrzewania sondy lambda
Styk 3 : Sygnał (-)
Styk 4 : Sygnał (+)

14. Czujnik prędkości pojazdu (1620). Czujnik jest zabudowany w skrzyni biegów.

Zadania czujnik:
a) informować sterownik o prędkości pojazdu.
b) określić włączone przełożenie skrzynki biegów
c) poprawić obroty biegu jałowego podczas jazdy pojazdu
d) optymalizować przyspieszenia
e) ograniczyć szarpnięcia silnika




Czujniki part I:
(http://images49.fotosik.pl/1680/bd271b0e80fef708m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=bd271b0e80fef708)

Czujniki part II:
(http://images50.fotosik.pl/1733/386fc81d5f530d70m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=386fc81d5f530d70)

Czujniki part III:
(http://images44.fotosik.pl/506/f2026d7974f344d1m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=f2026d7974f344d1)

Czujniki part IV:
(http://images34.fotosik.pl/469/b6afce76b5985af5m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=b6afce76b5985af5)


15. Czujnik prędkości pojazdów. Zamontowany w skrzyni biegów.

Czujnik informuje kalkulator o prędkości pojazdu.
Rola kalkulatora wtrysku w funkcji otrzymanej informacji :
•   Określić prędkość pojazdu
•   Określić włączone przełożenie skrzynki biegów
•   Poprawić obroty biegu jałowego podczas jazdy pojazdu
•   Optymalizować przyspieszenia
•   Ograniczyć szarpnięcia silnika

(http://images68.fotosik.pl/777/b81ef0c92e9284d3m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=b81ef0c92e9284d3)  

16. Regulator ciśnienia paliwa. Znajduje sie w pompie pod tylnym siedzeniem:

(http://images69.fotosik.pl/777/f5f472e976bf18c1m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=f5f472e976bf18c1)

(http://images69.fotosik.pl/777/b67bc4ca5d6e7a97m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=b67bc4ca5d6e7a97)


Tytuł: Odp: Zestaw czujników silnika 1.0
Wiadomość wysłana przez: BOBAS349FK on Niedziela, 04 Listopad 2012, 00:57
keliope jesteś WIELKI powinniśmy cie za to wszystko na rekach nosić !!!!!!!! :ok :ok :ok


Tytuł: Odp: Zestaw czujników silnika 1.0
Wiadomość wysłana przez: kaliope on Niedziela, 04 Listopad 2012, 09:06
keliope jesteś WIELKI powinniśmy cie za to wszystko na rekach nosić !!!!!!!! :ok :ok :ok

wiem, że tak naprawdę kierowca powinien mieć to gdzieś jakie i gdzie ma czujniki....a jak co, to umawia sie do serwisu i piję ciepłą kawkę. Niestety większość Polaków, mnie też, nie stać na takie kawki i nie lubię też nie wiedzieć o czym ktoś do mnie mówi i do tego żąda np parę stówek za jakiś czujnik. Przykładowo czujnik temp spalin w zafirze kosztuje ok 400-600zł ...i do tego są dwa. Zawsze można sobie kupić używkę za parę złoty....bo na allegro zatrzęsienie od częsci z anglików i nie tylko......a do tego możemy sobie przecież wymienić samemu....jeśli jest odrobina chęci i warunków.


PS, na tej fotce wyraźnie widać jakąś kostkę......ale nie wiem co to jest......czy ktoś wie?

(http://images49.fotosik.pl/1680/1bd32990206bcd34m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=1bd32990206bcd34)  

eidt:
ten silnik jest od yaris, więc tam jest jakiś dodatkowy czujnik, u nas tego brak


Tytuł: Odp: Zestaw czujników silnika 1.0
Wiadomość wysłana przez: ArcherPAF on Niedziela, 04 Listopad 2012, 15:46
świetne rady! soper Kaliope!!!


PS
nie mam pojęcia od czego ta kostka :(


Tytuł: Odp: Zestaw czujników silnika 1.0
Wiadomość wysłana przez: cookie on Poniedziałek, 03 Czerwiec 2013, 08:14



PS, na tej fotce wyraźnie widać jakąś kostkę......ale nie wiem co to jest......czy ktoś wie?

(http://images49.fotosik.pl/1680/1bd32990206bcd34m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=1bd32990206bcd34)  

eidt:
ten silnik jest od yaris, więc tam jest jakiś dodatkowy czujnik, u nas tego brak
To może być czujnik do wskaźnika temperatury płynu, którego w trojakach nie ma a yarisce o ile pamietam takowy występuje.


Tytuł: Odp: Zestaw czujników silnika 1.0
Wiadomość wysłana przez: BOBAS349FK on Czwartek, 20 Czerwiec 2013, 16:13
ciekawe czy to do temperatury ??? pasowało by w yarisie zobaczyc co tam jest podpiete


Tytuł: Odp: Zestaw czujników silnika 1.0
Wiadomość wysłana przez: kaliope on Czwartek, 20 Czerwiec 2013, 21:11
masz rację cookie, że ten czujnik jest z yaris, choć nie mam pojęcia od czego. Po nim można poznać, że silnik z yarisa, a nie z trojaczków. Ale przede wszystkim silnik z yarisa poznamy po aluminiowej (srebrnej) misie olejowej, bo w trojaczkach tylko czarna blaszana.

Dodatkowo w silnikach z yaris mamy zawsze elektroniczną przepustnicę, choć ona akurat zdarza się też w trojaczkach w automacie.

Tutaj ten czujnik wraz z aluminiową misą:

(http://images37.fotosik.pl/2098/e109be73f186f453m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=e109be73f186f453) (http://images38.fotosik.pl/2083/b1c4324c2accbbfdm.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=b1c4324c2accbbfd)

 

    


Tytuł: Odp: Zestaw czujników silnika 1.0
Wiadomość wysłana przez: kaliope on Wtorek, 07 Kwiecień 2015, 22:39
.


Tytuł: Odp: Zestaw czujników silnika 1.0
Wiadomość wysłana przez: kaliope on Poniedziałek, 28 Grudzień 2015, 11:51
Nowy link do czujników na YT:

https://www.youtube.com/watch?v=ml4t0AuO95E


Tytuł: Odp: Zestaw czujników silnika 1.0
Wiadomość wysłana przez: poldi76 on Środa, 02 Listopad 2016, 13:50
Czy przy czujniku VVT i występuje jakiś filterek siatkowy ? jak tak w którym miejscu się znajduje?