marko1
Go艣膰
|
|
« Odpowiedz #5 : Niedziela, 17 Grudzie艅 2017, 10:33 » |
|
Witam, troszeczk臋 teorii i rozwi膮zanie: Rozwi膮zanie:
1. Zlokalizujmy sk膮d pochodzi 藕r贸d艂o ha艂asu. Podczas jazdy, wci艣nij sprz臋g艂o i wrzu膰 na luz - czy ha艂as nadal wyst臋puje? Wci艣nij peda艂 gazu (na luzie) - czy ha艂as si臋 zwi臋ksza odpowiednio? Je偶eli w obu przypadkach ha艂as pozostaje niezmienny, pochodzi on prawdopodobnie od samych k贸艂.
2. Sprawd藕 ci艣nienie w oponach, przy niewystarczaj膮cym ci艣nieniu, opona ulega odkszta艂ceniu, zwi臋ksza si臋 op贸r toczenia i powstaje ha艂as.
3. Je偶eli mamy prawid艂owe ci艣nienie, sprawd藕my jak zmienia si臋 ha艂as przeje偶d偶aj膮c po r贸wnych typach nawierzchni (sucha, mokra, asfalt, szuter itd). Je偶eli ha艂as zmienia si臋 odpowiednio, pochodzi on od opon. Typow膮 przypad艂o艣ci膮 powoduj膮ca ha艂as jest efekt tzw. z膮bkowania opon (wyst臋puje najcz臋艣ciej przy oponach kierunkowych). Aby potwierdzi膰 nasz膮 hipotez臋, najlepiej zmieni膰 komplet opon (np. letnie - > zimowe) lub je偶eli nie mamy takiej mo偶liwo艣ci, zamieni膰 opony osiami (prz贸d <- > ty艂).
4. W przypadku gdy ha艂as nadal wyst臋puje, pochodzi on prawdopodobnie od zu偶ytego 艂o偶yska. Aby to potwierdzi膰, podczas jazdy (najlepiej po placu), spr贸buj dynamicznie zmienia膰 kierunek jazdy (lewo < - > prawo). Przy skr臋cie w lewo, doci膮偶amy praw膮 stron臋 auta, analogicznie przy skr臋cie w prawo, doci膮偶amy stron臋 lew膮. Gdy po jednej ze stron znajduje si臋 zu偶yte 艂o偶ysko b臋dzie mocniej ha艂asowa艂o, gdy jest doci膮偶one i mniej ha艂asowa艂o, gdy je odci膮偶ymy. Finalnie, gdy zidentyfikujemy, po kt贸rej stronie mamy prawdopodobnie zu偶yte 艂o偶ysko, podnosimy samoch贸d na podno艣niku i pr贸bujemy rusza膰 ko艂em w jego osi (trzymaj膮c za opon臋 z g贸ry i z do艂u) - powinien by膰 wyczuwalny wyra藕ny luz. Nast臋pnie dynamicznie obracamy ko艂em, powinno by膰 s艂ycha膰 odg艂os szurania (uwaga! nie myli膰 z odg艂osem ocierania si臋 tarcz o klocki hamulcowe). Je偶eli wyst臋puj膮 oba objawy, 艂o偶ysko w danym kole, jest do wymiany.
Warto jednak doda膰, 偶e zdarzaj膮 si臋 przypadki, 偶e bie偶nia 艂o偶yska jest zu偶yta w taki spos贸b, 偶e objawy zu偶ytego 艂o偶yska, ha艂as, pojawia si臋 tylko w przypadku, gdy jest ono pod obci膮偶eniem, czyli w sytuacji gdy samoch贸d "stoi na ko艂ach" - nie jest wtedy mo偶liwa standardowa diagnoza, na podno艣niku. Mo偶na wtedy albo dalej je藕dzi膰, zu偶ycie b臋dzie post臋powa艂o, a偶 艂o偶ysko b臋dzie mo偶liwe do zdiagnozowania na podno艣niku lub zdiagnozowa膰 w serwisie posiadaj膮cym sprz臋t do badania stopnia zu偶ycia 艂o偶ysk.
W przypadku, je偶eli 艂o偶yska przy ko艂ach wydaja si臋 by膰 w porz膮dku, mo偶liwe jest r贸wnie偶 偶e zu偶yciu uleg艂o 艂o偶ysko podporowe (znajduje si臋 ono na jednej z osi nap臋dowych, w przypadku gdy skrzynia nie jest umieszczona centralnie). Dzieje si臋 to jednak dosy膰 rzadko.
|