Jako, 偶e we trojaczkach mamy wspomaganie elektryczne, do艂o偶enie tego systemu jest relatywnie 艂atwe i tanie, max 600-700z艂, oczywi艣cie na cz臋艣ciach u偶ywanych z allegro, kt贸rych jest bardzo du偶o. A jak poradzimy sobie sami, to zmie艣cimy si臋 w 400-500z艂
Musimy:
a) zakupi膰 kolumn臋 kierownicz膮 wraz ze wspomaganiem
b) zakupi膰 modu艂 wspomagania
c) posiada膰 wi臋cej ni偶 elementarne umiej臋tno艣ci mechaniczne oraz elektryczne
Zaznacz臋 jednak, 偶e ja tego nie robi艂em, s艂u偶臋 tylko pomoc膮 po zg艂臋bieniu tematu i mam nadziej臋, 偶e si臋 nigdzie nie myl臋. Tak czy inaczej nie bior臋 odpowiedzialno艣ci z poni偶szy tutek.
Tutaj fotki takich kolumn kierowniczych:
Tutaj fotka wraz z modu艂em:
Po zamontowaniu kolumny i modu艂u, zabieramy si臋 za elektryk臋. Modu艂 ma 4 wtyczki:
B臋dziemy si臋 艂膮czy膰 m. in ze zestawem wska藕nik贸w:
Wtyczka nr 1: Z艂膮cze modu艂u wspomagania: To jest najtrudniejsza sprawa do za艂atwienia, je艣li nasz trojaczek nie ma tej wi膮zki. Leci do niej 7 przewod贸w je艣li nie mamy ESP, a wiadomo, 偶e 99.99% trojaczk贸w go nie ma. Jednak moim zdaniem, 偶eby wspomaganie chodzi艂o wystarczy poci膮gn膮膰 tylko dwa przewody do pinu nr 1 oraz 8, ewentualnie trzy, je艣li chcemy mie膰 kontrolk臋 wspomagania.
tutaj numeracja jej pin贸w:
-Pin nr 1 (czerwony) 鈥 leci do pinu 12 we wtyczce 18VBA w zestawie wska藕nik贸w, czyli na bezpiecznik nr 8, kt贸ry po prostu zabezpiecza pr膮d podany przez przeka藕nik (R2) stacyjki. Przeka藕nik ten jest umieszczony na p艂ytce PR01, za licznikiem. Wi臋cej tutaj:
http://c1aygo107.net/index.php?topic=9413.0 Czyli jeszcze raz, ten przew贸d wchodzi w pin 12 we wtyczce 18VBA, leci wewn膮trz p艂ytki na bezpiecznik nr 8 i wychodzi pinem nr 1 we wtyczce 6V BA i leci sobie na przeka藕nik R2 (pin 5)
-Pin nr 2 (fioletowy)鈥 leci do modu艂u ESP, tak偶e tym si臋 nie przejmujemy
-Pin nr 8 (szary) 鈥 leci do 18 pinu w sterowniku silnika. Tutaj dostaje info od czujnika obrot贸w silnika (1313) i chyba pr臋dko艣ci pojazdu
-Pin nr 9 (pomara艅czowy, choc wygl膮da na br膮zowy) 鈥 leci do pinu 23 we wtyczce 24V BA w zestawie wska藕nik贸w, na kontrolk臋 wspomagania
Potem, a偶 4 przewody lec膮 na z艂膮cze diagnostyczne, ale rozumiem tylko po to by mie膰 mo偶liwo艣膰 diagnozy wspomagania, czyli bez tych przewod贸w te偶 powinno hula膰:
-Pin nr 3 (r贸偶owy) - leci do pinu 13 w z艂膮czu diagnostycznym,
-Pin nr 5 (bia艂y) - leci do pinu 7 w z艂膮czu diagnostycznym,
-Pin nr 11 (niebieski) 鈥 leci do pinu 12 w z艂膮czu diagnostycznym,
-Pin nr 12 (czarny)- leci do pinu 9 w z艂膮czu diagnostycznym,
Wtyczka nr 2: Z艂膮cze czujnika skr臋tu:Wchodz膮 cztery piny, wida膰 t臋 wi膮zk臋 w szarej otulinie na fotce. T臋 wi膮zk臋 mamy z g艂owy gdy偶 wyst臋puje w zestawie
Wtyczka nr 3: Z艂膮cze silnika wspomagania:Wchodz膮 dwa piny, te偶 wida膰 na fotce, gruby czerwony i czarny przew贸d w br膮zowej otulinie. Tak偶e t臋 wi膮zk臋 te偶 mamy z g艂owy gdy偶 wyst臋puje w zestawie.
Wtyczka nr 4: Zasilanie modu艂u:.
Je艣li nie mamy tej wi膮zki to bardzo 艂atwo j膮 poci膮gniemy.
Wchodz膮 dwa piny (czarny i bia艂o-czarny):
1. plus, kt贸ry leci ze skrzynki bezpiecznik贸w z silnika (bezpiecznik 12)
2. minus, kt贸ry leci z punktu masy za radiem, ale wiadomo, 偶e mo偶emy go wzi膮膰 z sk膮dkolwiek
Kolega obcy44 dok艂ada艂 wspomaganie w trojaczkach, wi臋c prosz臋 o ewentualne korekty. PS, ile i kt贸re przewody ci膮gn膮艂e艣 do wtyczki nr 1? Wszystkie 7?