Cytuj臋
Instrukcja obs艂ugi AYGO str. 251
"Dob贸r oleju silnikowego
Silnik o zap艂onie iskrowym - Uk艂ad smarowania silnika w tym samochodzie zosta艂 fabrycznie nape艂niony olejem silnikowym marki Toyota. Olej silnikowy Toyota Fuel Economy 5W-30 lub jego zamiennik powinien spe艂nia膰 nast臋puj膮ce wymogi jako艣ciowe i lepko艣ciowe:
20W-50 lub 15W-40, API ze specyfikacj膮 SL lub SM,(prosz臋 zwr贸ci膰 uwag臋, 偶e musz膮 tu by膰 spe艂nione oba warunki)
lub
10W-30 lub 5W-30 ACEA (Association of European Automobile Constructors) ze specyfikacj膮 A1/B1 lub A1, b膮d藕 API (American Petroleum Institute) ze specyfikacj膮 SL lub SM "Energy-Conserwing" lub SL "Energy-Conserving" lub z certyfikatem ILSAC
Do silnika tego samochodu najlepszy jest olej o lepko艣ci SAE 5w-30, zapewniaj膮cy najnizsze zu偶ycie paliwa i dobre w艂asno艣ci rozruchowe w niskich temperaturach."
To co mnie najbardziej zaskakuje to ACEA ze specyfikacj膮 A1/B1 lub A1, bo to oleje o niskiej lepko艣ci kinetycznej: przy 40
oC od 50 do 60 mm虏/s i przy 100
oC oko艂o 10 mm虏/s,wiec i ma艂ej lepko艣ci na 艣cinanie HTHS (High Temperature High Shear) rz臋du 2.6 - 3.5 [mPa s]. (To o co dba 107KOMPRESOR by by艂o wysokie lej膮c olej 10W-60)
Przyk艂adem takiego oleju mo偶e by膰:
BP Visco 5000 FE 5W-30; API SL - ze specyfikacj膮: Forda i ILSAC GF-3
VALVOLINE DURABLEND FE 5W-30;API: SJ
Mobil Super FE Special 5W-30; API: SJ / CF - ze specyfikacj膮: Forda i ILSAC GF-2
5W-30 Liqui Moly 1164; API SL - ze specyfikacj膮: Forda i ILSAC GF-2
MOTUL 8100 Eco-Nergy 5W-30; API: SL/CF
FORD 5W-30 FORMULA F 5W30; API: SL
TEXACO HAVOLINE ENERGY EF 5W-30; SH/CD SJ/EC
Castrol Magnatec Professional A1 5W-30; API SM/CF - ze specyfikacj膮: ILSAC GF-4, Ford
LOTOS QUAZAR F 5W30 ; ACEA A1/B1 - ze specyfikacj膮 Ford.
Cho膰 nie wszystkie spe艂niaj膮 specyfikacje SL - SM a wiec nie bardzo pasuj膮 do specyfikacji Toyoty.
Wymienione oleje w wi臋kszo艣ci nie s膮 olejami czysto syntetycznymi a hydrokrakowanymi cho膰 na ich opakowaniach b臋dzie pisa艂o, 偶e s膮 syntetyczne ( maj膮 w swoim sk艂adzie troch臋 prawdziwego oleju syntetycznego). Informacje mo偶na znale藕膰 pod
http://www.liquimoly.pl/features/informacje-techniczne. I to mo偶e by膰 odpowiedzi膮 w rozumienia s艂owa "syntetyczny" w problemie co tak naprawd臋 leje fabryka. Wychodzi na to, 偶e wszyscy maj膮 racj臋 m贸wi膮cy o oleju mineralnym jak i syntetycznym.
Mysl臋, 偶e wa艂brzyska fabryka tych silnik贸w nie rozgranicza je przy produkcji na marki: ten dla Aygo a ten dla C1, czy P107 i leje do wszystkich jedno i to samo. Olej marki "Toyota"
http://www.toyota.pl/own/tgmo/5w-30_fe.aspx Producenta tego oleju dla toyoty nie uda艂o mi si臋 namierzy膰 jak r贸wnie偶 jego pe艂nej specyfikacji. U偶ytkownicy na forach Toyoty podaj膮 cz臋sto, 偶e jest to olej Castrola (a wi臋c mo偶e to by膰 ale nie musi
http://www.castrol.com/castrol/sectiongenericarticle.do?categoryId=9014529&contentId=7028800#7103943 lub
http://www.castrol.com/castrol/sectiongenericarticle.do?categoryId=9014527&contentId=7028797#7174464 ).
Co ciekawe Citroen i Peugeot zalecaja do tych silnik贸w olej o specyfikacji 5w-40; ACEA A3/B3.
Wyt艂umaczeniem tego mo偶e by膰 to, 偶e Toyota podobnie jak Ford zobowi膮za艂y si臋 stosowa膰 w przystosowanych do tego silnikach oleje oszcz臋dzaj膮ce paliwo (jakie艣 2%-3%). W skali globalnej to du偶o mniej CO2 wyemitowanego do 艣rodowiska.
Dodam jeszcze cytat, kt贸ry uda艂o mi si臋 znale藕膰:
"Zamiast m贸wi膰, 偶e oleje nie s膮 idealne, porozmawiajmy dlaczego rzadsze oleje s膮 cz臋艣ciej wybierane. G艂贸wnym powodem jest to , 偶e producenci samochod贸w preferuj膮 oleje rzadsze lub o mniejszej lepko艣ci poniewa偶 stwarza to warunki do mniejszego zu偶ycia paliwa podczas pracy silnika. Silnik potrzebuje w tym przypadku mniej energii aby przepompowa膰 olej rzadszy ni偶 gdyby mia艂 do czynienia z olejem g臋stym. Niekt贸rzy producenci zostali zobligowani przez CAFE (Instytucja monitoruj膮ca 艣rednie zu偶ycie paliw w autach) lub nawet przez rz膮d. D艂u偶sze u偶ywanie olej贸w rzadszych lub o ni偶szej lepko艣ci daje ogromn膮 r贸偶nic臋 zu偶ycia paliwa. Rzadsze oleje ponadto u艂atwiaj膮 rozruch silnika, szczeg贸lnie podczas zimy. Silnik staje si臋 te偶 bardziej ekonomiczny ni偶 w przypadku u偶ycia olej贸w g臋stszych. Rzadsze oleje takie jak SAE 5W/30 szybciej rozpoczynaj膮 smarowanie silnika ni偶 oleje g臋stsze, dzi臋ki temu zapewniaj膮 lepsz膮 ochron臋 silnika. Lepko艣膰 oleju u偶ywanego w danym silniku jest uzale偶niona od wymog贸w producenta silnika i jego konstrukcji. Producenci silnik贸w wydaj膮 mn贸stwo pieni臋dzy na r贸偶nego rodzaju eksperymenty zwi膮zane z lepko艣ci膮 olej贸w, kt贸re b臋d膮 musieli u偶ywa膰 w艂a艣ciciele pojazd贸w. Niekt贸rzy producenci preferuj膮 oleje o lepko艣ci SAE 10W/30 inni z kolei 5W/20, spowodowane jest to r贸偶nicami tolerancji silnik贸w ich konstrukcji."
Wniosek jaki mi si臋 nasuwa, to taki, 偶e trzeba la膰 olej najlepszy na jaki nas sta膰 a tak naprawd臋 wa偶na jest jego wymiana raz na rok lub co 15000 km a przy du偶ym obci膮偶eniu silnika cz臋艣ciej.
Jak bym chcia艂 doradza膰 co la膰 do tego silnika to zastosowa艂bym nast臋puj膮cy klucz:
- auto je藕dzi w kr贸tkich miejskich odleg艂o艣ciach (dojazd do pracy 5-10km), wybra艂bym olej o specyfikacji 5w-30 API SL lub SM z ACEA A1/B*,
- auto je藕dzi cz臋sto w d艂u偶sze trasy lub intesywnie po mie艣cie (stoj膮c cz臋sto w korkach), to 5w-40 lub 5w-50 API SL lub SM z ACEA A3/B*,
- auto prowadzone z "fantazj膮" z autostradowymi pr臋dko艣ciami lub po przer贸bkach zwi臋kszaj膮cych osiagi, to 10W-60 z jak najwy偶szym S* i z ACEA A3/B*.